På grunnlag av noen få stikkprøver konkluderer Ruter med at problemene passasjerene har klaget over, ikke eksisterer. Maken til arroganse skal man lete lenge etter. Jeg tar selv bussen inn til Oslo regelmessig, og jeg har selv mange ganger – opplevd at folk må stå, og det helt fra Slemmestad av.
Passasjerer slutter å ta bussen
Men siden jeg også tar hurtigbåt av og til, kan jeg opplyse Ruter om at flere enn noensinne tar båten til Oslo. En rekke av de nye båtpassasjerene pleide å ta bussen før, men det har de sluttet med fordi det er for trangt og tar for lang tid. Sånn sett kan Ruter mene at problemet er "løst", men er dette den rette strategien for å øke bruken av kollektivtilbudet på?
Gjennom Forbrukerrådet har jeg fått vite at selskapene i kollektivtrafikkbransjen ikke er interessert i en klagenemnd for kollektivreisende. De mener at de fint kan håndtere eventuelle konflikter med kundene selv. Ruters reaksjon på min og andres kritikk bekrefter mitt tidligere utsagn om at passasjerene ikke tas på alvor. I tillegg virker det som om Ruter heller ikke møter kundenes tilbakemeldinger med tilstrekkelig respekt.
Grunnleggende endringer trengs
Ruter eies av Oslo og Akershus fylkeskommune. Selskapet er med andre ord til for å gi gode tilbud til befolkningen, og de er finansiert av befolkningen. Det er på tide at Ruter foretar grunnleggende endringer i sin kommunikasjon med kundene og inntar en mer kundeorientert, imøtekommende holdning. Selskapet har en lang vei å gå.
Rebekka Borsch, leder Røyken Venstre