En uakseptabel studentboligsituasjon!

Skal vi løse boligsituasjonen i Bergen må det tas et krafttak både nasjonalt og lokalt. Vi som politikere må vise både kreativitet og vilje til å prioritere studenter, skriver Erlend Horn i BA.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Studentsenteret Bergen

Bergen har i dag rundt 26 400 studenter. I følge Studentboligundersøkelsen 2010 utført av Norsk Studentorganisasjon har Bergen en dekningsgrad av studentboliger på drøye 12,3 %. Av de store universitetsbyene er det bare Stavanger som er dårligere i klassen.

Til tross for boligprosjektet på Grønneviksøren vil det i fremtiden fortsatt være både dyrt og vanskelig for studenter i Bergen å finne et rimelig sted å bo.

Den uakseptable boligsituasjonen for studenter i Bergen, og landet for øvrig, har vært ignorert av flere byråd og flere regjeringer. Alle partier, inkludert Venstre, må ta sin del av ansvaret for at norske studenter sover på madrasser i påvente av et sted å bo. Det måtte en finanskrise til, tre år etter at dagens regjering kom til makten, før de rødgrønne begynte å gi tilskudd som monnet til Samskipnadene rundt om i landet.

Vinter Bergen

Spørsmålet er om regjeringen tør å opprettholde satsingen på tusen nye boliger i året også når krisepakker ikke blir delt ut. Jeg for min del kommer til å være nervøs når statsbudsjettene blir lagt frem i årene fremover. For den nasjonale dekningsgraden er fortsatt på 13,8 %.
Der har den ligget stort sett stabilt siden de rødgrønne gikk inn i regjeringskontorene.

Her i Bergen viser det mørkeblå byrådet en egen evne til å ikke tenke nytt og kreativt. Joda, tomter blir stilt til rådighet en gang i blant, men ingenting blir gjort for å stimulere private utbyggere til å bygge private boenheter egnet for studenter. De blir i stedet møtt med et omfattende byråkrati og krav til arealstørrelse, parkeringsplass og uteareal. Og hvorfor stemte ikke byrådspartiene eller de rødgrønne for Venstres forslag i bystyret om å ta kontakt med SiB med sikte på å frita samskipnadens boligmasse for eiendomsskatt? Dette kunne betydd enda flere sårt tiltrengte boliger.

Skal vi løse boligsituasjonen i Bergen må det tas et krafttak både nasjonalt og lokalt. Vi som politikere må vise både kreativitet og vilje til å prioritere studenter.

Erlend A Horn

Men til syvende og sist er det du som velger som må ta stilling til hvilket parti du tror er best egnet til å ta tak i denne utfordringen. Første mulighet er ved valget 2011.

Erlend Horn
Ungdomskandidat, Bergen Venstre

(Innlegget sto på trykk i Bergensavisen 9.9.2010)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**