Vil vekke kulturlivet

Nordtrønderske kulturaktører søker om lite, og får lite penger fra Norsk Kulturråd. Venstres fylkesråd for kultur, Annikken Kjær Haraldsen vil vekke kulturlivet og utfordre kulturlivet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Annikken Kjær Haraldsen

Foto: Fotograf Hatterem

Kriteriene for å få penger fra Norsk Kulturråd er at prosjektet skal stimulere det profesjonelle kulturlivet, styrke kulturvernet og tilgjengeliggjøre kunst og kultur for innbyggerne. Fylkesråden mener at kriteriene, med sin vekt på profesjonalitet, kan skvise nordtrøndersk kulturliv. -Kuturlivet i Nord-Trøndelag er preget av samspill mellom amatører og profesjonelle. Vi må finne ut om dette er et problem for Norsk Kulturråd, om de ser på innslaget av amatører og frivillige som et problem i forhold til profesjonalitet, sier Kjær Haraldsen.

– I Nord-Trøndelag har vi ofte med amatører, innenfor en profesjonell ramme med profesjonelle ledere, musikere, skuespillere og regissører som strammer opp. Vi har magiske forestillinger, løftet opp av de profesjonelle, men der amatørene og de frivillige gir forestillingene en merverdi i form av engasjement og oppslutning, sier fylkesråden.

God på kulturminnevern
Kjær Haraldsen mener også det kan være grunn til å se kritisk på søknadsprosessen til Norsk Kulturråd. Hun spør seg om den er for vanskelig eller om tilskuddsordningene er for uoversktelige. At det finnes 38 tilskuddsordninger kan i seg selv være krevende, mener Kjær Haraldsen. Kulturrådet har søkerkategoriene litteratur, musikk, scenekunst, Rom for kunst, barn og ungdom, bildekunst og kunsthåndverk, samt kulturvern. De fleste kulturaktørene i Nord-Trøndelag søker på musikk, men det er de som driver med kulturvern som er flinkest til å få støtte. -Vi må finne ut hvorfor kulturvernet lykkes, og om de gjør noe anderledes, avslutter Annikken Kjær Haraldsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**