Per Lunden tar feil om Risør kommunes visjon

Per har rett når han i AAB sier at kommunens visjon nå er “Risør for gjestfrihet, nyskapning og mangfold”. Derimot tar han feil når han påstår at visjonen ble endret fra “Risør – en kunst og kulturby”. Det uttaler Venstres Dag Jørgen Hveem, som tilføyer at mange nok har vært i samme villfarelse som Arbeiderpartiets ordførerkandidat når man har trodd at kunst og kultur har vært en vedtatt visjon.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Dag Jørgen Hveem (V) mener Per Lunden tar feil om Risør kommunes visjon

Foto: Trond Svenningsen

Arbeiderpartiet ønsket at kultur skulle være med i en nye visjon, noe jeg personlig stemte for, men flertallet ville det annerledes og vedtok en flott visjon, noe både jeg og andre bør respektere fullt ut, sier Hveem, ikke minst ved å strekke oss etter visjonen.

Hveem mener en debatt om omdømme er positivt, men understreker at omdømmebygging er noe langt mer enn en diskusjon om visjon. Han fremholder at bystyret har vedtatt at kunst og kultur skal være ett av flere satsingsområder i kommunen, noe som fremgår av kommunens årsberetninger. Blant annet er en aktiv kunst- og kulturpolitikk fremhevet, med en ambisjon om å åpne for nye tanker og annerledes samarbeidsformer. At det er reist noen diskusjoner rundt kunst- og kultursatsingens innhold og form, skaper engasjement og er sundt, mener Hveem, som poengterer viktigheten av å jobbe med videreutvikling av kultur- og næringsprosjekter. Han minner også om at det borgerlige bystyreflertall ikke bare har opprettholdt, men også styrket kulturbudsjettet i perioden.

At Arbeiderpartiet og Rødt har reist tvil om de borgerlige partiers motiver og ambisjoner, fremfor å se på resultatene, er etter Hveems mening lite konstruktivt, om enn ikke overraskende. La oss heller gå inn og diskutere konkrete satsinger og prioriteringer på et saklig grunnlag og samtidig respekterer flertallets avgjørelser, oppfordrer Hveem.

Venstres ordførerkandidat stusser litt over at Per Lunden finner det nødvendig å flagge sin idé om at politikk blir til ved å hente kunnskap og lytte til andre, fremfor å sitte alene og tenke ut alt selv. Er ikke dette en selvfølge, eller representerer det en holdningsendring i Arbeiderpartiet, spør Hveem.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**