Store utfordringer for Gjøvikbanen

Borghild Tenden, Stortingsrepresentant for Venstre, møtte mandag NSB Gjøvikbanen AS’ direktør, Emil Eike, etter at det ble kjent at rutetilbudet på strekningen kommer til å bli redusert.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Borghild Tenden og Emil Eike, daglig leder i NSB Gjøvikbanen AS.

Foto: Christoffer Biong

Under møtet kom det fram at NSB Gjøvikbanen AS sliter med store utfordringer når det gjelder infrastrukturen på Gjøvikbanen. – Vi må gjøre noe for å forbedre situasjonen, sier Eike.

Krevende vinter
NSB Gjøvikbanen har hatt en krevende vinter med mange innstilte tog og problemer med materiellet. – Det er den spesielt krevende infrastrukturen på Gjøvikbanen, i kombinasjon med eldre materiell, antalle t tog, kilometer pr togsett og tiden til vedlikehold, som gjør at vi nå må redusere tilbudet, sier Eike. – De krappe kurvene på strekningen gjør at togsettene våre blir utsatt for stor slitasje, og for å gjenopprette et forutsigbart tilbud på kort sikt justeres ruteplanen noe.

Nødvendig med oppgraderinger
– Det er trist at tilbudet nå skal reduseres. For Venstre er det svært viktig å opprettholde og forbedre togtilbudet for Hadelandsregionen, sier Borghild Tenden. – Venstre har foreslått større bevilgninger år etter år til jernbanen, og dette kunne vært med på å sikre togtilbudet. På lengre sikt er det helt nødvendig at vi retter ut kurver og får ned reisetiden. Venstre vil være med på å sikre økte bevilgninger til jernbanen om vi skulle komme i posisjon, og gjøre alt vi kan for pendlerne som ønsker å reise miljøvennlig til jobb.

Venstre vil ha større bevilgninger til jernbane.

Foto: Sesselja Bigseth

I behandlingen av NTP foreslo Venstre en satsing på om lag 500 millioner kr for høyere hastighet på Gjøvikbanen. Tiltakene innebar blant annet automatisk togstyring nord for Roa, økt strømforsyning nord for Jaren, flere krysningsspor og sikring og sanering av planoverganger. Dette er tiltak som til sammen ville redusert reisetida med 30 minutter, ifølge beregninger fra Jernbaneverket, NSB Gjøvikbanen AS og Jernbaneforum Gjøvikbanen.

Konkurranseutsettingen har gitt et bedre tilbud
– Konkurranseutsetting der man stiller krav er nytting, det skaper en skjerping som fører til et bedre togtilbud, sier Eike. Vi er ambisiøse, og opptatt av at resultatene skal bli så gode som mulig. Kundetilfredsheten økte markant da NSB Gjøvikbanen AS tok over men den gikk markant tilbake som en følge av alle innstillingene i vinter.

Fakta om NSB Gjøvikbanen AS
NSB Gjøvikbanen AS, som er et heleid datterselskap av NSB, har stått for togdriften på strekningen Oslo – Gjøvik siden 2006. Gjøvikbanen er Norges eneste konkurranseutsatte jernbanestrekning, og har opplevd en markant økning i antall reisende og kundetilfredshet siden oppstarten i 2006. Gjøvikbanen ble konkurranseutsatt av regjeringen Bondevik II, med Torhild Skogsholm (V) som samferdselsminister.

Ca 1,3 mill reiser
Ca 1,6 mill togkm