SITUASJONEN I GRAN VENSTRE

Gran Venstre har ikke lenger noe oppegående styre. Dette ble konklusjonen etter at det ble forsøkt gjennomført ekstraordinært årsmøte den 6.september for å velge et nytt fulltallig styre som følge av at flere styremedlemmer enten har trukket seg eller bedt om pause.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Medlemmene i Gran Venstre ble i brev av 26.08.2010 innkalt til ekstraordinært årsmøte som fant sted mandat 6. september d.å.

I innkallingen ble det gjort nærmere rede for bakgrunnen for det ekstraordinære årsmøtet:

Bakgrunn:
På det siste ordinære årsmøte den 14.12.2009 ble det valgt følgende styre:

Leder: Hanne Magnussen (gjenvalg)
Nestleder og sekretær: Knut Viset (gjenvalg)
Kasserer: Even Raassum (gjenvalg)
Styremedlemmer: Grete Singstad Paulsen (gjenvalg) og Ketil Schjerverud (ny som styremedlem)

Som vararepresentanter til styret ble følgende valgt:
o Ole-Christopher Lyngstad (ny som 1. vararepresentant)
o Eirik Singstad Paulsen (ny)

I mai i år, trakk Even Raassum seg fra styret av personlige grunner. Styret ble da enige om at Hanne Magnussen skulle fungere som kasserer, mens Ole-Christopher Lyngstad skulle rykke opp som fast styremedlem fram til neste ordinære årsmøte som er berammet til 6. desember 2010. Pga manglende oppmøte på de siste styremøtene før sommerferien og det første styremøte etter sommerferien, ba leder og nestleder de øvrige styremedlemmene om en avklaring på situasjonen. Denne anmodningen resulterte i at Grete Singstad Paulsen har bedt om en pause fra vervet som styremedlem, Ole-Christopher Lyngstad har bedt om fritak pga arbeidssituasjonen og en har også fått beskjed om at Eirik Singstad Paulsen ber seg fritatt. Dermed er det kun undertegnede (dvs. Hanne Magnussen og Knut Viset) og Ketil Schjerverud som er gjenværende styremedlemmer, og Gran Venstre mangler altså et fulltallig styre.

Med bakgrunn i at en står ovenfor en krevende høst med forberedelser til kommunevalget i 2011 (nominasjon og programarbeid), har det gjenværende styret funnet det nødvendig å innkalle til et ekstraordinært årsmøte iht vedtektenes §4, pkt. e, for å kunne velge et fulltallig styre frem til det ordinære årsmøte i desember.

Referat fra møte den 6. september:

Det er sendt ut følgende melding til medlemmene av Gran Venstre:

Det vises til innkallingen til ekstraordinært årsmøte i Gran Venstre, datert 26.08.2010. Møtet fant sted mandag 6. september kl 1900 på rådhuset. Følgende var til stede: Hanne Magnussen, Knut Viset og Mikkel Dobloug fra Oppland Venstre (Ketil Schjerverud hadde meldt forfall pga sykdom).

Da ingen øvrige medlemmer var til stede, var det ikke grunnlag for å gjennomføre det ekstraordinære årsmøtet med tanke på valg til et fulltallig styre i Gran Venstre. Det ble trukket følgende konklusjon:

Da det ikke er grunnlag for å kunne velge et fulltallig styret, tar både leder Hanne Magnussen og nestleder/sekretær Knut Viset konsekvensene av situasjonen, og begge trekker seg fra sine verv i Gran Venstre med øyeblikkelig virkning. Dermed er det ikke lenger noe valgt styre i Gran Venstre, og 1. nestleder i Oppland Venstre, Mikkel Dobloug vil fungere som kontaktperson inntil lokallaget har et oppegående styre. Dvs. at det er Oppland Venstre som nå følger opp situasjonen i Gran Venstre. Mikkel Dobloug er å treffe på følgende epostadresse: [email protected].

Både avtroppende leder og nestleder beklager den oppståtte situasjonen, men ber om forståelse for at en ikke lenger ser det mulig å fortsette i styret så lenge en mangler oppslutning om deltakelse i styret og lokallaget forøvrig.

Dette til underretning.

Knut Viset