Økende andel av barn under fattigdomsgrensen bekymrer Risør Venstres ordførerkandidat

I 2006 var det 168 barn under fattigdomsgrensen i Risør (11,3%). Tallet er økende, hvilket er sterkt bekymringsfullt uttaler Dag Jørgen Hveem, Risør Venstres ordførerkandidat ved kommunevalget i 2011. Spørsmålet ble aktualisert i forrige bystyremøte hvor varaordfører Jan Einar Henriksen mente prosjektmidler burde gå til tiltak og ikke til ansatte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Andel av barn under fattigdomsgrensen bekymrer Risør Venstres ordførerkandidat Dag Jørgen Hveem

Foto: Trond Svenningsen

Dag Jørgen Hveem peker på at fokus i kommunale prosjektet i første omgang vil være rettet mot barn i alderen 0-15 år. Administrasjonen skriver i søknaden at det bygges videre på at det allerede gjøres et betydelig arbeid for å bekjempe barnefattigdom og styrke innsatsen mot sårbare barn og unge, både innenfor offentlige etater og i frivillige lag og foreninger.

Følgende retningslinjer gjelder for tilskuddet på kr 730.000:
Det skal kun benyttes til dekning av utgifter i prosjektet, samt deltakelse på konferanser.
Tilskuddet gis for 1 år av gangen i en periode av inntil 3 år.
Det forutsettes at tiltaket videreføres etter endt tilskuddsperiode.

I tillegg til det bevilgede tilskudd ligger det søknaden en forutsetning om at Risør kommune også skal bevilge midler og at prosjektet ska videreføres ut over en eventuell 3 års periode.

Det må ikke nødvendigvis ansettes noen ny prosjektleder. Når kommunen får eksterne midler til et arbeid som kommunen ellers selv måtte/burde ha finansiert (langt på vei), frigis imidlertid kommunale midler til andre nødvendige formål med umiddelbar effekt, f.eks. styrking av barnevernet, konkrete tiltak overfor barn med lærevansker, direkte økonomisk og målrettet hjelp til fattige barnefamilier mv. Her håper jeg vi i bystyret utpå senhøsten klarer å samles om et — etter de økonomiske omstendigheter — godt budsjett avslutter Dag Jørgen Hveem.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**