Støyforurensing

Venstre er opptatt av tiltak for å ivareta kommunens innbyggerne som opplever redusert livskvalitet og fare for helseproblemer pga langvarige byggeprosjekter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Hilde Arneberg

Foto: Ida Skonnord

Det bygges mye i kommunen vår. Nærmeste naboer til Kolsåsbanen, Bærumsveien. Høvik stasjon og flere merker dette godt. Ja, det er gode og etterlengtede prosjekter til samfunnets beste og noen bor altså midt i prosessen i lang tid.

I disse store prosjektene er det gjerne andre enn Bærum kommune som er byggherre. Konsekvensen er at en innbygger ikke alltid vet hvem som er kontaktperson når man må erkjenne fortvilelse og tilkortkommenhet over støy, tomte-endringer og kaos. Disse prosjektene tar også så lang tid. Et byggeprosjekt rundt husene i 1 ½ år er lenge slik beboere i Bærumsveien på Jar har hatt det og fortsatt vil ha det en god stund. Når eiendom påvirkes til de grader vil helsetilstanden lett påvirkes negativt både psykisk og fysisk.

Ved denne type og mengde støy kan det være nær umulig å få arbeidsro om man arbeider hjemmefra. Tilsvarende om man er syk og trenger ro, mens huset bokstavelig talt gynger.

Vi leser om "Støy over alle grenser" på Høvik pga Nye Høvik stasjon, vi ser at innbyggere på Tjernsrud ønsker mye høyere beskyttelsesgjerder mot Kolsåsbanen enn arkitekten har sett for seg. Vi snakker om behov for å verne privatlivet og helse.

Som så ofte er det primære å få informasjon for å kunne planlegge situasjonen sin. Informasjon om fremdrift, mulige forsinkelser og hva som påvirker hvilke tomter og når. Dette kunne vært gitt via nettside, sms, skriftlig og muntlig. Helse og miljøavdelingen i kommunen med kunne gjerne vært aktive og i forkant sammen med organer som nettopp går gjennom og godkjenner denne typen prosjekt der også andre enn kommunen er byggherre.

Informasjonsmøter i prosessen der kommunen også er representert sammen med byggherre, entreprenør og berørte innbyggere er mulig om man vil. Det kan ikke være avhengig av initiativ fra beboere pga at disse oftest er rett ut sagt er slitne av situasjonen.

Vi tror det er mulig å forebygge at det ved senere store byggeprosjekter til allmenn-nyttige formål forekommer at kommunens innbyggere trenger hjelp, men at de ikke finner et støtteapparat, uavhengig av hvem som er byggherre.

10 juni 2010 tok Venstre saken opp i Sektorutvalg for Bistand og Omsorg og stilte spørsmål angående kommunens ansvar i forbindelse med store utbyggingsprosjekter som medfører støy og belastning for berørte innbyggere.
Et enstemmig utvalg sluttet seg til behovet for å se hva kommunen kan gjøre. Et temamøte om støyforurensning er planlagt nå til høsten hvor Rådmannen v/folkehelsekontoret/miljørettet helsevern gir en orientering innenfor sitt ansvarsområde med særlig vektlegging på støy.
Dette ser vi frem til.

Hilde Arneberg