Kristin Halvorsen svarte at de var i gang. Sollied er ikke fornøyd med fortgangen.
Han fikk på torsdag tale for Venstre til panelet av politikere fra Stortingets utdanningskomite og utfordret de rødgrønne om å bli mer pragmatiske og ta det viktigste først.
De beste til skoleverket
– Vi må prioritere å få inn de beste i skoleverket, for eksempel gjennom stipend til realister med mastergrad, slik at de tar praktisk pedagogisk utdanning og kvalifiserer seg for fast jobb i skolen. Regjeringa prioriterer i stedet å skape større lærerbehov ved å utvide skoledagen, sa Sollied. Venstre ser også den 5-årige lærerutdanningen som en statusheving for lærerne.
-Videre må vi straks øke den statlige andelen i videreutdanningen (70% i Sverige) og gi lærerne rett og plikt til en frekvent og systematisk videreutdanning. Det må gjøres noe med gjennomføringen og tilretteleggingen, unngå lange reiser og reiseutgifter for lærerne, sa Sollied og spurte hva Regjeringa ville gjøre for å få til et reelt lærerløft.
Marianne Aasen, AP, svarte at de vil evaluere nåværende ordning i høst før de gjør noe videre, og SVs Aksel Hagen forsvarte utvidelse av skoledagen og mat i skolen, slik at grunnskolen og ungdomsskolen mer lignet den heldagsordningen man nå ser i barnehagene.
Evalueringsrapporten (fra Rambøll) viser at evu-ordningen er svært god for lærerne, men vi må få flere med og kommunene har opplagt ikke nok til sin andel, sa en representant fra Utdanningsforbundet fra salen.
Rett og plikt
– Ikke bare flere, alle skal med i videreutdanningen. Det må være rett og plikt til slik utdanning. Når vi skal sikre kvalitetsøkning i skolen, kan vi ikke la noen velge bort evu, kommenterer Venstres Roar Sollied, som forventer at evu-tilbudet samtidig vil virke rekrutterende og gjøre grunnskolen og den videregående skolen mer konkurransedyktig overfor høyere utdanningsinstitusjoner i kampen om de beste lærerne.