Born to be wild!

Unge Venstre har startet en dyrevernkampanje for å få slutt på bruk av ville dyr i sirkus.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Dyr er levende individer som deler de samme sanseinntrykkene som mennesker. De kan føle frykt, stress og smerte. I likhet med oss mennesker har alle dyr et behov for å bevege og utfolde seg. Likevel blir dyr utsatt for brutal behandling, og mange dyrearter er truet. Unge Venstre har derfor startet en dyrevernkampanje, med navnet Born to be Wild.
Blant det vi kjemper for er å få slutt på bruk av ville dyr i sirkus;
Siden 1973 har framvisning av dyr for underholdningens skyld vært forbudt i Norge. Siden den gang har sirkusene kjørt sitt eget løp på kant med dyrevernloven, og dispensasjoner er blitt gitt nærmest som en rutine. Det er nå på høy tid å sette sirkusdyrenes livskvalitet i søkelyset.
Milevis unna den afrikanske savannen lever elefanter og andre sirkusdyr et liv på endeløs reise i trange transportvogner, der fotlenker, tvangsadferd og vold er en del av hverdagen — tvunget til å underholde. Dyrene fjernes fra sin familie og naturlige landområder, kjøpes og selges, er innesperret i timesvis og transporteres kontinuerlig.
Det sier seg selv at dette ikke er et verdig liv for dyr som naturlig lever sammen med sine artsfrender i fri utfoldelse.
Ettersom sirkus er en internasjonal bransje har vi heller ikke kontroll med dressur- og treningsmetoder, eller om det tas i bruk ulovlig fangede dyr. Det er uakseptabelt å gamble med dyrs velferd på denne måten. Situasjonen slik den er i dag er uetisk og uforsvarlig, og sikrer ikke dyrenes rettigheter på en god nok måte. Unge Venstre mener derfor det må bli slutt på ville dyr i sirkus.
Det er stor forskjell på underholdning og dyremishandling.

for Kongsvinger Unge Venstre
Andreas Noer