Ingen logikk i RDA-forslag

Fylkestingsrepresentant Roar Sollied finner ingen logikk i forslaget fra Navarsete om prinsipielt å spre en kompensasjon for høy arbeidsgiveravgift i Tromsø på hele fylket.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

-Dette gjelder i bunn og grunn næringslivet i Tromsø sine penger i retur, en kompensasjon for at de har betalt høyere arbeidsgiveravgift enn andre i regionen. Pengene bør primært benyttes til tiltak som fremmer næringslivet der, og husk at næringslivet kjenner ingen forvaltningsgrenser. Det betyr for det første at RDA-styret også vurderer tiltak utenfor Tromsø kommunes grenser, og hvis man skal vurdere randsonen til tromsøbedrifter, er det ikke nødvendigvis Troms’ fylkesgrenser engang, sier Venstremannen.

Demokratisk slagside
Sollied vil også trekke fram den demokratiske siden ved kompensasjonen. -Hvis dette ikke skal være en reell kompensasjonsordning som styres av næringslivets behov, må det jo betraktes som en hvilkensomhelst skattepott til allmenn benyttelse. Da burde merskatten være underlagt kommunen, slik at folkevalgte fordelte midlene, som de ellers skal gjøre i demokratiske land.

Sollied mener at Næringslivet og Tromsø kommune burde kunne styre kompensasjonspotten, men nå er det bestemt at Fylkeskommunen skal ha ansvaret for dette. -Det er greit, så lenge man tilbakefører pengene til formålet, for næringslivet har ikke for gode vilkår i dette landet, og særlig ikke her nord, sier Roar Sollied i Venstre, partiet som nå skal besøke 1000 bedrifter i landet fram til 7. september.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**