Ønsker ekstrainnsats for minoritetsskoler

I skoleåret som gikk, var det 27 skoler i Oslo der mer enn to tredjedeler av elevene hadde minoritetsbakgrunn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Flere steder i byen søker foreldre barna sine bort fra disse skolene, og i vår og sommer har diskusjonen gått om hvorvidt dette er et problem, og hva som eventuelt er løsningen. Enkelte politikere har flørtet med ideen om bussing av elever til andre skoler — slik man blant annet gjør i Århus i Danmark. Venstre vil parkere ideen om bussing for godt. I stedet vil de bruke 50 millioner på lærere, helsesøstre og samarbeid skole/hjem, skriver Aftenpostens aftenutgave.

Integrering i stedet for bussing
Partiet, som har en sentral vippeposisjon i bystyret i Oslo, vil bruke 50 millioner på å ansette flere lærere og helsesøstre — aller helst med minoritetsbakgrunn. De vil også ansette nye inspektører med ansvar for kontakt mellom skole og hjem.

Kjell Veivåg

Foto: Reidar Lerdal

—Disse tiltakene vil styrke integreringen på skolene, som er veldig viktig i tillegg til det faglige, sier Kjell Veivåg, nestleder i bystyrets utdanningskomité til Aftenposten.

En lærer i grunnskolen i Oslo koster i dag i snitt 535000 kroner, mens inspektører koster 660000. Det vil si at 50 millioner for eksempel rekker til 20 inspektører og 69 lærere. Partileder og tidligere skolebyråd Trine Skei Grande er også opptatt av at de som ansettes har den rette kompetansen.

—Mange lærere kan ikke nok om innvandringsspørsmål. Det burde inn som en del av lærerutdanningen, sier Skei Grande til Aftenposten.

Venstre får støtte for flere partier for sitt forslag.

Se hele forslaget her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**