Venstre krever 50 millioner til minoritetsskoler

Omkring 20 skoler i Oslo har omkring 60% andel minoritetsspråklige elever. Elevene har sin bakgrunn fra 50 — 60 ulike land og har ofte svært ulike forutsetninger for å lykkes i skolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**


Mens noen kommer fra familier som er vel etablert i byen og gjerne også har gått i barnehage, er andre nylig flyttet til landet og/eller har dårlige norskkunnskaper. Det er en kjensgjerning at hjemmesituasjonen til disse elevene kan være ganske forskjellig. Elevene kommer både fra familier med en god sosial og økonomisk situasjon og fra familier som sliter med dårlig økonomi. I noen tilfelle er det knyttet sammen med traumer etter vanskelige år i et krigsherjet område.

Les også:
Ønsker ekstrainnsats for minoritetsskoler
(Aftenposten Aften)

Venstres skolepolitikk

Venstre mener at vi skal ha samme ambisjoner for alle elever i osloskolen. Det er ikke spørsmål om hvor elevene kommer fra, hvilken sosial bakgrunn de har, eller hvor de bor. De er alle osloelever og skal ha en undervisning som er tilpasset sin situasjon.

Venstre avviser alle forslag om å splitte opp skoler fordi de har en internasjonal elevgruppe. Det er verken pedagogiske eller andre grunner til at barn og unge som hører byen til ikke skal kunne få anledning til å gå på sin nærskole dersom de velger det.

Venstre erkjenner samtidig at skoler med en sammensatt elevgruppe trenger ekstra ressurser for å kunne gi en så tilpasset undervisning som det er behov for. Venstre mener derfor at det er en permanent oppgave i oslopolitikken å utvikle skolene både når det gjelder pedagogikk, organisasjon og miljøarbeid.

Venstre ser også den verdien som ligger i at vi får flere internasjonale skoler i byen. Det er gjort for lite for å undersøke hvordan de ressursene som ligger i et bredt sammensatt elevgrunnlag kan utnyttes til å gi disse skolene sin egen profil.



Venstres Tiltakspakke

Venstre vil utfordre byrådet til å iverksette tydelige og langsiktige tiltak for å styrke de skolene som trenger det mest. Venstre vil derfor i forbindelse med budsjettet for 20111 foreslå at det settes av ca 50 millioner kroner til iverksetting av følgende tiltakspakke.

1.Alle skoler med omkring 70% minoritetsspråklige elever etableres som kunnskapssentre

Venstre viser til at det er laget en god modell bl.a. for Gran Kunnskapssenter. Opplegget inkluderer utvidet undervisning, mer systematisk leksehjelp, utvidet samarbeid med lokalsamfunnet mv.

Det er grunn til å understreke at et slikt tiltak vil komme hele elevgruppen til gode og vil være med å styrke interessen blant foreldre med etnisk norsk bakgrunn om å søke inn sine barn ved disse skolene.

2. Styrke lærertettheten

Venstre legger til grunn at tilpasset undervisning betyr at undervisningen må organiseres ut fra elevenes behov. Det kan være nødvendig med flere mindre grupper, en til en undervisning, to-språklig fagopplæring osv. Skolene må ha nok lærere til at det er mulig å holde oppe undervisningstrykket i alle fag i alle deler av skoledagen. Det etableres en dialog mellom Utdanningsetaten og det enkelte kunnskapssenter for å fastsette behovet for lærerstillinger.

3. Styrke den flerkulturelle kompetansen skolene

Venstre ser det som viktig at lærerne har solid kompetanse også når det gjelder flerkulturell forståelse og kommunikasjon. Utdanningsetaten må sørge for at det skjer en systematisk opplæring. Utdanningstilbudene må også kunne omfatte lærere ved andre skoler.

Venstre vil reise forslag i Stortinget om at faget flerkulturell kompetanse får plass i lærerutdanningen og at man konkret bygger på den kompetansen som er opparbeidet i Oslo.

4. Ny organisering av samarbeidet hjem/skole

Venstre viser til at all forskning viser at elevenes hjemmesituasjon er avgjørende for hva de presterer i skolen. Det er på denne bakgrunn helt nødvendig at skolene etablerer en nær kontakt med hjemmet slik at foreldrene til alle elever involveres i skolearbeidet. Venstre vil at kunnskapssentrene skal ha en stilling (helst på inspektørnivå) som fullt og helt kan konsentrere seg om samarbeidet mellom hjem og skole.

5. Miljøarbeid på skolene

Venstre mener at skoler med et stort flertall av minoritetsspråklige elever, må ta et utvidet ansvar for integreringsarbeidet. Det kan innebære at det utenom skoletiden må arbeides med skape tilknytning til lokalsamfunnet, f eks knytte kontakt til organisasjonsliv og idrett. For mange elever er det spesielt viktig å trene svømming.

6. Forsterket skolehelsetjeneste

Venstre vil at skolehelsetjenesten skal ha en helsesøster i heltidsstilling ved hvert av kunnskapssentrene. Det er spesielt viktig at barn og unge som kommer fra familier med sosiale problemer skal kunne få tilbud om utvidet kontakt med voksne personer og at det er helsetjenesten som har ansvar for organiseringen av dette.

7. Spesielle tiltak for mottaksklassene

Venstre har ved flere anledninger tatt opp spørsmålet om det er riktig at ungdommer som kommer til Oslo uten fullført grunnskole, får 10 måneder i mottaksklasse og så overføres til ordinær ungdomsskole der det skal gis karakterer og avvikles eksamen. Venstre mener at overføring først bør skje når elevene er i stand til å beherske norsk på en måte som gjør at de kan dra nytte av ordinær undervisning. Det igangsettes umiddelbart forsøk på dette området.

8. Flere lærere med minoritetsspråklig bakgrunn

Venstre peker på at til tross for flere tiltaksplaner fra kommunens side, er det relativt få lærere i skolen som har minoritetsspråklig bakgrunn. Byrådet blir derfor bedt om å legge frem forslag til ytterligere stimuleringstiltak.

9. Kartlegge fordelene ved skoler som har en internasjonal elevgruppe

Venstre vil fremme forslag om at byrådet skal sette i gang et prosjekt for å kartlegge hvilke ressurser som ligger i skoler med en internasjonal elevgruppe og hvordan disse ressursene kan unyttes i undervisningen og i arbeidet med å gjøre skolene mer attraktive.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**