Kollektivt kluss fra Høyre

Tor Prøitz og Høyre hevder at økt satsing på kollektivtrafikk og bruk av sykkel er noe alle er enige om

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**


Da er det synd at resten av innlegget hans demonstrerer at Høyre i all tydelighet ikke har skjønt hva som skal til for å gjøre kollektivtilbudet i Fredrikstad bedre.

For det første hevdes det at belønningsordningen for kollektivtrafikk er en pisk for å få folk utenfor sentrumskjernene av Fredrikstad og Sarpsborg til å droppe bilen. Sannheten er tvert i mot at ordningen er en gulrot som belønner de som har gode planer og konkrete tiltak for å gjøre kollektivsystemet mer attraktivt, både i sentrumskjernene og mellom byene. Det er ingen som tvinger Fredrikstad og Sarpsborg til å søke om midler, hvordan kan det da være en pisk? Det er også verdt å minne på om at ordningen ble innført av en Venstre-statsråd, i en regjering hvor Høyre også var med. Om det er et problem med ordningen, så er det at det skulle vært betydelig mer midler å søke på, eller at midlene gikk rett til fylkeskommunen.

Jeg skal forbigå i stillhet at Høyre mener det er oppsiktsvekkende at det går an å sykle på vinteren. Hovedoppgaven i sykkelpolitikken må uansett være å gjennomføre sykkelplanen. Vi har sett nok av planer i denne byen som ikke har blitt gjennomført. Det er forøvrig fascinerende at Prøitz nevner at det er gjennomgangstrafikken som er det største problemet i Fredrikstad, tre måneder etter at Høyre gikk i tospann med AP og nedprioriterte markalinjen i trafikkpakken. Det enkelttiltaket som virkelig ville ha begrenset gjennomgangstrafikken i byen vår.

Til slutt er det en fallitterklæring når Høyre hevder at buss ikke er et alternativ for vanlige hverdagsreiser som å dra på kino eller biblioteket. Dette viser for det første hvor små ambisjoner Høyre har i miljøpolitikken, og for det andre hvor dårlig kollektivsystemet faktisk er i Fredrikstad i dag. Venstre vil ha en kollektivrevolusjon i Fredrikstad med mange flere 15-minuttsruter, storstilt utbygging av skikkelige holdeplasser, og med busselskap som tenker service og ikke bare transport. Men da kan man ikke klage på regjeringen som gjør midler tilgjengelig for kollektivtiltak. Da må man klage på fylkeskommunen hvor AP sitter med makten og ikke akkurat er visjonære på vegne av kollektivtrafikken. Dét er kanskje Høyre med på?

Per E. Braseth-Ellingsen
Leder Fredrikstad Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**