Gründerne skaper fremtidens jobber

Tall fra Statistisk Sentralbyrå forteller noe interessant om hvor de nye jobbene i norsk næringsliv kom i perioden 2002 — 2007. Fasit er at nesten samtlige nye jobber i denne perioden ble skapt i bedrifter som var 5 år eller yngre. Leserinnlegg fra Lars Peder Nordbakken, fylkesleder.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Lars Peder Nordbakken

Helt konkret økte sysselsettingen i alle markedsrettede foretak i perioden med 67000 personer. Denne nettoøkningen forklares av følgende bruttotall: Sysselsettingsveksten i overlevende foretak som var 5 år eller yngre var på hele 248 000, mens sysselsettingsnedgangen i alle øvrige foretak var på 181 000 personer.

Slike tall forteller at vi som samfunn er helt avhengig av gründerne som skaper fremtidens jobber. Uten gründere med motivasjon, vilje og evne til å satse på nye ideer som skaper nye jobber, så stopper Norge. Så enkelt er det.

I Venstre er vi levende opptatt av hvordan vi skal lykkes med å legge forholdene best mulig til rette for gründere og vekstkraftige bedrifter. Det handler om alt fra forenklinger av skjemavelde og offentlig byråkrati, et skattesystem som stimulerer til innsats, økt verdiskaping og til økt privat investeringslyst i nye og unge bedrifter, rettferdige spilleregler, åpne markeder og fri konkurranse — og det handler om å gjøre det mer lønnsomt å skape mer miljø- og klimavennlige løsninger på våre energi og transportbehov.

Men vi tror også at det betyr en hel del å tilrettelegge bedre for næringsutvikling lokalt — helt ned på kommune- og stedsnivå. Attraktive steder tiltrekker seg både kunnskap, talenter og kreative gründere — og stimulerer til mer mangfold og nyskapende dynamikk i den lokale næringsutviklingen. Slike attraktive steder vil vi i Venstre mer enn gjerne samarbeide med alle gode krefter for å skape flere av.

Lars Peder Nordbakken
Leder Akershus Venstre