-Galt å nekte studiestøtte

Venstres leder Trine Skei Grande reagerer på Tora Aaslands (SV) forklaring på hvorfor barnevernsbarn i alderen 18-23 ikke får motta studiestøtte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Trine Skei Grande på talerstolen under Venstres landsmøte 2010.

Foto: Daniel Rugaas

Det er til Stavanger Aftenblad forsknings- og høyere utdanningsminister, Tore Aasland (SV) uttrykte at studiestøtte og støtte til fosterhjem eller institusjon er samme støtte, bare under to forskjellige klistremerker, og at det dermed ikke var naturlig at studenter i fosterhjem skal motta støtte fra lånekassen. Les mer her >>

– En student som bor hjemme hos far og mor, kan få studiestøtte av Lånekassen selv om levekostnadene besørges av foreldrene. Da er det grov forskjellsbehandling at noe annet skal gjelde studenter som bor hos fosterforeldre, sier Skei Grande.

– Jeg vil utfordre Tora Aasland og Audun Lysbakken på om dette er i tråd med SV og Regjeringens syn på lik rett til utdanning, og med arbeidet for å styrke stillingen til barnevernsbarna. Om nødvendig må vi fremme et lovendringsforslag. Det er ikke penger det er snakk om, men politisk vilje, sier hun.

Les mer her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**