All makt i denne sal?

Det er prisverdig at SV-ere høyt og lavt ønsker å jobbe mot “monstermastene”. Spørsmålet er om de er villig til å gjøre ord om til handling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

"Nei, jeg er ikke overrasket over at reaksjonene er så sterke som de nå er blitt. Det burde ikke Ap være heller, ikke hvis de hørte på hva jeg sa før vedtaket ble fattet", sa Kristin Halvorsen til VG 4. august. Sitatet omhandler vedtaket fra Regjeringen om kraftlinjene i Hardanger. I BA samme dag sa stortingsrepresentant for SV, Gina Barstad, at "inntil spaden er i jorden synes jeg man må jobbe for å stoppe kraftlinjen i Hardanger".

Hardanger

Det er prisverdig at SV-ere høyt og lavt ønsker å jobbe mot "monstermastene". Spørsmålet er om de er villig til å gjøre ord om til handling.

Da mener jeg ikke gjennom å lenke seg fast, men å støtte Venstres forslag på Stortinget om å endre energilovgivningen, slik at en ved bygging av kraftlinjer i verdifulle naturlandskap må ta mer hensyn til miljø- og reiselivshensyn. Dette vil igjen gi regjeringen ryggdekning for å utsette vedtaket og vurdere saken etter de nye retningslinjene.

Skal vi tro SVs parlamentariske leder Bård Vegar Solhjell vil ikke partiet støtte Venstres forslag. Det er intet mindre enn galskap å stemme mot et stortingsforslag som kan hindre kraftutbygging, for så å protestere når byggingen begynner. En større bauta over Arbeiderpartiets maktarroganse skal man lete lenge etter.

Styrkeforholdet mellom regjeringpartiene og opposisjon i Stortinget i dag er 86-83. Dersom bare to av SVs elleve stortingsrepresentanter følger hjertet vil man ha et flertall for å ta opp energiloven, og slik kunne finne frem til en mer miljø- og næringsvennlig løsning i Hardanger. "All makt i denne sal" sa Johan Sverdrup i 1884. Min innstendige bønn til Gina Barstad og SV er at dere stemmer etter egen overbevisning, og lar makten ligge i Stortinget der den skal være.

Erlend A. Horn

Erlend Horn
Tidl. leder Bevar Hardanger og ungdomskandidat Bergen Venstre

(Innlegget sto på trykk i BT 10.8.2010)