Venstre vil ikke bygge ny skole på Espa

Stange Venstre stemte mot å bygge ny skole på Espa i gårsdagens kommunestyremøte. – Vi må tenke kvalitet og ha skoler med robuste sosiale læringsmiljø, sier gruppeleder Mirjam Engelsjord. Elevene bør flyttes til Tangen skole, som ligger bare 7 kilometer unna.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Mirjam Engelsjord

Foto: Frode Fjeldstad

Stange Venstre var det eneste partiet som stemte mot å bygge ny skole på Hestnes i Espa, i kommunstyremøtet 3.november. – Vi velger å ha fokuset på kvaliteten på skoletilbudet for ungene i denne saken, og velger derfor å stemme imot at det bygges en ny skole på Espa, sier Mirjam Engelsjord.

Sårbart
Hun viser til at det fra skolefaglig hold er sagt nei til en så liten skole, og at det ikke vil gi det beste læringsmiljøet for skolen.
– For oss vil læringsutbyttet være det aller viktigste. Det er vårt hovedanliggende, og det ønsker vi å være tydelige på. I tillegg er vi opptatt av sårbarheten i det sosiale miljøet. I dag er det helt ned i tre-fire elever på enkelte av årstrinnene.

Støtte fra fagfolk
Anbefalingene fra et samlet rektorkollegium i Stange, skolefaglig hold i kommunen og hos Fylkesmannen har konkludert med det samme. -Saken var derfor klar for Stange Venstre, i denne saken ville partiet følge opp de faglige anbefalingene, selv om vi ble det eneste partiet som gjorde det, avslutter Engelsjord.

Klikk her for å komme til forsiden

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**