Come for the job, stay for the lifestyle

Ordene tilhører rektoren for Stavanger internasjonale skole, men de er også gyldige for Lillesand og kommunene rundt. Næringslivet i regionen har vokst kraftig de siste årene og det dukker opp stadig flere kulturtilbud for små og store. Dette har ikke forsker Eva Benedicte D. Norman fått med seg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Siden Norman bodde i kommunen har bl.a. følgende skjedd:
– Regionen vår blitt en av landets sterkeste på eksport (Vest-Agder er Norges største eksportfylke – eksl. olje)
– Innbyggertallet har økt fra ca. 8.000 til drøyt 9.500
– Sørlandet anses nå som det beste oppvekstedet for barn og unge (Omdømmebarometeret 2009)
– Lillesand har opplevd kraftig prisoppgang i eiendomsmarkedet fordi flere ønsker å bo her

Men mytene om Sørlandet og Lillesand er mange, og Norman er ikke alene. Da jeg flyttet hit for seks år siden ble jeg møtt med sukk om at det ikke går an å bo i en kommune som bare pulserer tre måneder i året. Siden den gang har dette blitt motbevist — gang på gang. Lag- og foreningslivet blomstrer, folk stiller på arrangementene i sentrum – og hvilke andre steder klarer man å fylle en bakgård tidlig i februar med over hundre ullkledde mennesker som ønsker å varme seg til musikk?

Lillesand er sol, sommer og skjærgård, men Lillesand har også et utall andre opplevelser å by på året rundt. Jeg kan fortelle om flotte skiturer på Olashei eller om å brenne bål i Saltvika tidlig om våren, men jeg trenger ikke å fortelle lillesandere om alle de flotte stedene vi har utenfor stuedøra.

Jeg er blitt glad i Lillesand, og jeg synes vi alle skal bli flinkere til å skryte av hjemkommunen vår. Når vi sier at Lillesand er et flott oppvekststed og byr på mange muligheter skryter vi ikke — vi bare videreformidler fakta.

Petter N. Toldnæs
Leder, Lillesand Venstre