Groruddalssatsningen i viktig fase

– Groruddalssatsningen gir resultater, skriver Venstres Kjell Veivåg. – Flere prosjekter ble fullført i 2009 og vi kan glede oss over at områder i dalen blir vakrere og mer funksjonelle.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Innlegg om Groruddalssatsingen fra Kjell Veivåg, medlem i Oslo bystyre fra Venstre:

Groruddalssatsningen gir resultater. Flere prosjekter ble fullført i 2009 og vi kan glede oss over at områder i dalen blir vakrere og mer funksjonelle.

Det langsiktige målet er bærekraftig byutvikling og synlig miljøopprustning. Skal vi nå dit i løpet av prosjektperioden, blir 2010 et avgjørende år. Spesielt gjelder dette innenfor programområdene bolig, by- og stedsutvikling, og oppvekst og utdanning, levekår mv. Det er kommet frem mange ideer og lagt gode planer. Nå gjelder det å iverksette prosjektene og da må hele det kommunale apparatet trå til, slik at vi får resultater som synes.

Et av de ambisiøse programmene omfatter Veitet — Sletteløkka. Her er det skapt store forventninger om at en rekke delprosjekter skal bidra til å skape lokal stolthet og et utvidet fellesskap. Skal dette lykkes må mange tiltak trekke i samme retning. Det må skapes nye møteplasser på Sletteløkka, gangområdet mellom Sletteløkka og Veitvet må rustes opp, nye Veitvet skole må utformes slik at den blir funksjonell og tilpasset behovet i lokalmiljøet og Veitvet senter må bygges om og få nye funksjoner — for å nevne noe. I tillegg må planene for å dempe trafikken på Trondheimsveien realiseres. I sum er dette oppgaver som ikke kan løses av et lokalt områdeprogram. Det er nødvendig at byrådet og bystyret er med og tar et direkte ansvar. Venstre vil ta initiativ til dette.

Et annet program gjelder Romsås senter. Det er gjort et utviklingsarbeid omkring "Kunnesenteret" som ikke bare er interessant for lokalmiljøet, men som kan være en modell også andre steder i byen. Nå venter gjennomføringsfasen. Da er det mange aktører som må vise engasjement. Skal dette lykkes må byrådet både være med og ta initiativ og bidra til et nødvendig samspill mellom etater og andre virksomheter.

Rommen skole blir offisielt åpnet i august. Skolen representerer et tilbud til lokalmiljøet som vi knapt har andre steder i byen, med flerbrukshall, kultursal, dansesal, musikkrom, bibliotek osv. Nå må anlegget fylles med barn, ungdom og voksne. Det vil i seg selv være et storstilt integreringstiltak.

Områdeløftet for Furuset/Lindeberg-området, har mange delprosjekter. Et av dem er "Bo sammen." Trolig er dette et av de viktigste prosjektene vi har i byen for å sikre kunnskap om godt og hensiktsmessig integreringsarbeid. Mye tyder på at de erfaringene som nå gjøres i Alna bydel vil danne grunnlaget for mye av det fremtidige integreringsarbeidet i Oslo. Venstre vil gi bydelen den støtte som er nødvendig på dette området.

Barnehager og skoler i Groruddalen, har en høy andel minoritetsspråklige barn. Det er en utfordring og skolene trenger støtte både ressursmessig og ellers. Det viktigste vi kan gjøre for å forebygge nye klasseskiller i byen, er å sikre barna god utdanning. Det er på denne bakgrunn sørgelig at politikere — særlig på Stortinget — ikke evner å holde fokus på hvordan vi skaper en god skole, men i stedet fremmer opportunistiske og hjelpeløse forslag om å flytte skoler, busse elever og lignende. Debatten om gode skoler, handler ikke om hvor elevene kommer fra, hvor de bor eller at de går på sine lokale skoler. Det handler om hva de lærer og om de har en god sosial utvikling. Venstre er imponert over skolene i Groruddalen. Vi ser at mye virker, men fortsatt vil det være behov for styrkingstiltak. Vi vil fremme om dette når vi kommer til budsjettet denne høsten.

Kjell Veivåg, Hellerud, Venstre bystyregruppe

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**