Venstres historiske verdier er like aktuelle i dag

Fylkeleder Hilmar Flatabø kunne ønske de frammøtte fra hele fylket velkommen til det 63. Olsokstevnet i regi av Venstre. Til tross for et grått og regntungt sommervær utenfor, var stemningen svært god inne i Hedrum bygdetuns lokaler. I år hadde Olsokstevnet fått besøk av Venstres nestleder Helge Solum Larsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Helge Solum Larsen

Foto: Karin Frøyd

I sin tale kom Helge Solum Larsen innledningsvis inn på Venstres historiske rolle i det politiske landskapet. Se bare på hva eksempelvis Gunnar Knudsen fikk gjennomført i sin regjeringstid med hensyn til store politiske reformer, som omfattet alt fra konsesjonslov til rettigheter for arbeidere, sa Solum Larsen.

Dette som motstykke til dagens flertallsregjering som på mange måte måter framstår som en administrasjonsregjering, hvor fraværet av visjonære beslutninger er totalt fraværende. I dag har vi en regjering som virker helt handlingslammet og som ikke en gang tar bryet til å føre en politisk debatt i Stortinget om de forslag opposisjonen kommer med. I stedet konkluderes dessverre med at innspillene "vedlegges protokollene".

Helge Solum Larsen kom videre inn på Venstres politikk på viktige områder som sosialt ansvar, miljø og småbedrifter.

Venstre har alltid i sin poltikkutforming sett den enkelte borger og at vi alle er forskjellige. Dette er noen av de grunnverdier som er like aktuelle i dag som da partiet ble dannet. Ensartede utformede løsninger vil derfor aldri kunne fungere på en god måte.

Helge S. Larsen i samtale med Einar Klepaker (Larvik)

Foto: Karin Frøyd

Med henvisning til Venstres politikk for småbedrifter vil partiet i august starte en landsomfattende kampanje med fokus på næringslivets vilkår, og da spesielt for gründere og enkeltmanssforetak. På dette området mente han regjeringen hadde sviktet totalt og siterte bl.a. SVs Lars Egeland som fra Stortingets talerstol mente enkeltmannsforetak nærmest var en trussel mot arbeidslivet.

Venstre har til tross for et valgresultat på 3.9 %, kommet styrket ut og opplevde en massiv medlemsøking etter valget. Fremdeles er antall nyinnmeldinger større enn tidligere, og Solum Larsen ønsket å påpeke at disse måtte få ta del i det de var interessert i; politikk og medvirkning.

Helge Solum Larsens tale ble svært godt mottatt av forsamlingen, noe også flere av kommentarene etter talen ga uttrykk for.

Uten mat og drikke...Erna E. Olsen og Hallstein Bast

Uten mat og drikke…Erna E. Olsen og Hallstein Bast
Foto: K. Frøyd

Etter den politiske innledningen var det tradisjonen tro klart for rømmegrøt. Som en forandring fra tidligere år ble det ble også servert spekemat sammen med rømmegrøten. En fin variant som publikum viste å sette pris på.

Sofie og Sølvi H. Lysnes

Foto: Karin Frøyd

Det er aldri et Olsokstevne uten underholdning, og i år var det Sølvi H. Lysnes og datteren Sofie som serverte nydelig sang med tilhørende pianospill.

Møtet ble avsluttet med hyggelige samtaler over kaffe og kaker og det var tydelige tilbakemeldinger om at det ble en Olsokkveld av det minneverdige slaget.

Fylkesleder Hilmar Flatabø oppsummerte avslutningsvis årets møte og gjorde klart følgende: Vi håper å se dere alle samt mange flere nye ansikter til det 64. Olsokstevne neste år!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**