Med bilen som handlevogn

I Mosjøen raser diskusjonen om å åpne gågata og torget for privatbilisme

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Mosjøen torg

Foto: Arkiv

Hvordan skape et mer levende sentrum i Mosjøen? Helgeland -Arbeiderblad

Venstre kommer ikke til å støtte Wulffs og Mosjøen næringsforenings ønske om åpning av sentrum for privatbilisme. Varelevering finner sted allerede i dag. Er du handikappet, kan du kjøre med drosje og delvis privatbil frem til butikkene. Det finnes derimot ingen gode argumenter for å tillate privat bilkjøring i sentrum.

For noen få år siden gjennomførte Vefsn Venstre en spørreundersøkelse om hvor langt folk i Mosjøen var villig å gå for å komme til sentrum. De fleste svarte at det var 200 meter, noe som betyr at folk er villig å gå fra parkeringsplassen ved Fru Haugans Hotell, Mosjøen videregående skole og Sjøsiden senter for å komme seg til torget.
Et levende sentrum betyr ikke et sentrum der biler presser seg mellom spaserende og handlende. Biltrafikk representerer ved siden av luftforurensing også en trafikkfare i sykkelbyen Mosjøen.

Sitat: "Enten hele strekningen som utgjør gågata, eller bare den sørlige delen og i tillegg åpne for utkjørsel i C.M. Havigs gate. — På den måten kan folk kjøre gjennom byen og forhåpentligvis bli fristet av noe interessant, før de deretter finner en parkeringsplass."

En meget interessant strekning Wulff har plukket ut for tilreisende. Mener han at Onkel Oscar skal friste med "Drive In — øl"? Det er blitt populært med Drive In-teater, Drive In — kino, Drive In — Fast Food. Kanskje kan Lille torget ordne med det. Vi får sikkert til Drive In — klessalg hvis vi legger litt godvilje til. I denne forbindelsen er det viktig at det settes opp et skilt "Råning forbudt" ved inngangen til Strandgaten, for ikke å forstyrre seriøst letende bilturister som er på utkikk etter et varekupp!

I vår tidsalder der folkehelse og universell utforming står på dagsorden, er forslaget fra Wulff og den bilentusiastiske Mosjøen sentrum næringsforening direkte skammelig.

Franziska Wika
Vefsn Venstre