Mistillit til Riis-Johansen

Venstre har ikke tillit til olje-og energiminister Terje Riis-Johansen. Han har brutt informasjonsplikten overfor Stortinget og regjeringen har ført velgerne bak lyset.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Trine Skei Grande, landstyremøte, Ullensvang, Lofthus

Foto: Jan Christian Kolstø

– Venstre har ikke tillit til statsråd Riis-Johansen. Ut i fra den informasjon Stortinget har fått de siste dagene er det tydelig at statsråden har brutt informasjonsplikten overfor Stortinget. Dette utrykker en forakt for parlamentet og viser en regjering som i valgkampen førte velgerne bak lyset. Denne saken dokumenterer at regjeringen ikke synes at klimautfordringene er en viktig oppgave, sier Venstres leder Trine Skei Grande.

Glideflukt på miljø
Det er en samlet opposisjon som nå uttrykker manglende tillit til statsråd Terje Riis-Johansen.

– Klimakampen er en kamp for å redde jorden. Denne regjeringen har snakket om en månelanding, men egentlig er det bare et forsøk på å stikke fra jobben, sier Trine Skei Grande til TV2.

– Vi har lenge sett regjeringens glideflukt bort fra de fleste løftene i miljø- og klimapolitikken. Etter seks år med en rødgrønn regjering er Norge blitt en miljøsinke, sier Skei Grande til NRK.

– CO2-rensingen på Mongstad var regjeringens prestisjeprosjekt. Når dette ikke blir noe av har regjeringen mistet den siste rest av sin miljøtroverdighet. Dette er en regjering som ikke evner å gjennomføre et eneste fangstprosjekt i Norge i løpet av to stortingsperioder, sier Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**