Billigere buss i og rundt Trondheim

– Venstre har lenge kjempet for å få gjennomslag for å prioritere billigere buss i miljøpakken, vi har stor tro på at dette er et tiltak som vil få flere til å reise kollektivt, sier gruppeleder Jon Gunnes. Helt konkret blir månedskort 100 kr billigere fra 2011, og de nærmeste nabokommunene blir en del av det samme takstområdet som Trondheim, noe som også vil gi dem billigere bussbilletter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**


I kveld vedtar bystyret i Trondheim prioriteringer av prosjekter i miljøpakken for 2011. Så sendes saken videre til fylkestinget, som i neste uke gjør det endelige vedtaket. De viktigste tiltakene er lavere pris og økt fremkommelighet for bussreisende. I tillegg er bedre og sikrere fremkommelighet for myke trafikanter viktig.

Jon Gunnes

Foto: Rune Kongsro

– Til nå har innbyggerne i Trondheim og nabokommunene bare sett de negative konsekvensene med miljøpakken, nemlig bomstasjonene. For oss har det vært viktig å synliggjøre at de inntektene vi får brukes på å gi folk et mer miljøvennlig alternativ gjennom å gi et bedre og billigere busstilbud, og ikke minst bygge ut sykkelveier og øke sikkerheten for fotgjengerne, sier Gunnes. Han er svært fornøyd med forhandlingsresultatet som de såkalte «miljøkameratene» (AP, SV, SP, Krf og Venstre) har kommet fram til. – Med disse forslagene har miljøpakken fått en enda tydeligere miljøprofil, og for Venstre har det vært en viktig grunn for at vi har ønsket å være med på dette samarbeidet, sier Gunnes.

Tiltak
Av konkrete tiltak som blir vedtatt er blant annet:

Buss

Prisen må senkes for de passasjerene som bruker bussen/trikken ofte: Prisen på periodekort senkes med 100 kr per måned fra 1.januar 2011. Øvrige periodekort reduseres forholdsmessig tilsvarende (ungdom, honnør osv.)
Bystyret vil sammen med studentenes organisasjoner og Studentsamskipnaden finne løsninger for å forbedre rabattordninger, kortkjøp osv. for studenter.
• Det skal lages en utvidet soneinndeling for busstransport som omfatter nabokommuner. Alle strekninger som ligger innenfor ca. 20 kilometer fra Trondheim Sentrum bør ha samme pris.
Økt bussfrekvens på bynære strekninger
Investere i flere nye miljøvennlige busser som gir renere utslipp.
Olav Trygvassons gate blir en miljøgate for kollektivtrafikk, syklende og gående fra våren 2011.
Kjøpmannsgata opparbeides med atskilte felt for gående, syklende og bilister.

Alle forslagene kan du lese her.

Saken er også omtalt på nrk.no og adressa.no i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**