Norge burde vært Europas batteri

Midt mellom fosser og fjell åpnet Trine Skei Grande Venstres landsstyremøte i Ullensvang. — Våre naturgitte forhold kunne gjort Norge til Europas viktigste batteri. Vi burde vært blant de største på fornybar energi gjennom for eksempel vindmøller, havmøller og småkraftverk. I stedet har vi et av de dårligste støtteoppleggene for fornybar energiproduksjon. Det eneste regjeringen vil er å gjøre norsk olje og gass litt mer miljøvennlig, men ingen vet når, sa Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

- Norge trenger et langt bedre støtteopplegg for fornybar energiproduksjon, sier Venstres leder.

– Norge trenger et langt bedre støtteopplegg for fornybar energiproduksjon, sier Venstres leder.
Foto: Jan Christian Kolstø

– Politikk er ikke magi, det er beinhardt arbeid fra mange som jobber i lik retning. Men hardt arbeid nytter. Vi ser nå at den liberale nerven treffer flere og flere steder. Liberale partier er med i styringen av mange land, og i England fikk liberaldemokratene 23 prosent av stemmene. Gjennom knallhardt arbeid kommer også vår tid, innledet Trine Skei Grande.

– Jens vil ikke
Hun tok et oppgjør med regjeringens klimapolitikk i sin første tale til landsstyret.

– Regjeringen og Jens Stoltenberg har skjønt miljøproblemene. Men de vil ikke gjøre noe. Alt skal gjøres i utlandet gjennom kvotekjøp og bevaring av regnskog. Det eneste regjeringen vil er å gjøre norsk olje og gass litt mer miljøvennlig, men ingen vet når, sa Skei Grande og henviste til Mongstad.

- Jeg lurer på om Jens allerede under valgkampen i fjor visste at månelandingen var utsatt, sa Skei Grande til landsstyret.

– Jeg lurer på om Jens allerede under valgkampen i fjor visste at månelandingen var utsatt, sa Skei Grande til landsstyret.
Foto: Jan Christian Kolstø

– Dere husker kanskje Lars og Jens i valgkampen i fjor. Stoltenberg mente den største trusselen mot månelandingen på Mongstad var en borgerlig regjering. Lars måtte bl.a. garantere på direkten for at en borgerlig regjering ville fullføre månelandingen. Det var et spill. Visste du allerede da Jens at dette var du ikke i nærheten av å klare, spurte Skei Grande retorisk.

– Venstre tuller ikke med mistillitsforslag. Et mistillitsforslag er en alvorlig sak. Derfor synes vi det er viktig at alle kort ligger på bordet før vi konkluderer. Vi har mange spørsmål, og om det viser seg at regjeringen har ført velgerne bak lyset — så skal vi få sviket fram, utfordret Grande.

- Med våre naturgitte forhold, teknologi og kompetanse kunne vårt land vært Europas batteri, sa Skei Grande.

– Med våre naturgitte forhold, teknologi og kompetanse kunne vårt land vært Europas batteri, sa Skei Grande.
Foto: Erik-Jan Vens, Flickr

Kunne vært Europas batteri
– Norge kunne vært Europas batteri. Med våre naturgitte forhold, teknologi og kompetanse kunne vårt land vært Europas batteri. Vi kunne vært blant de største på fornybar energi gjennom for eksempel vindmøller, havmøller og småkraftverk. I stedet er fakta at Norge har et av de dårligste støtteoppleggene for fornybar energiproduksjon i Europa.

– Gjentatte løftebrudd innen fornybar energiproduksjon har gitt en tillitskrise mellom aktørene som skal satse på dette området og regjeringen. Jeg får stadig meldinger om aktører som gir opp, på grunn av usikre rammer, og som heller reiser til utlandet med sin teknologi, sier hun.

Skei Grande oppfordret også sine politiske motstandere til å tenke seg grundig om med hensyn til oljeboring i Lofoten og Vesterålen.

– Vi må sørge for at en oljelekkasje som den i Mexicogolfen aldri skal skje i Norge. Området som er berørt er i størrelsen 200 000 kvadratkilometer. Vi snakker om en strekning fra Bodø til Tromsø tilgriset av olje. Området tilsvarer to tredeler av Norges fastland. Det er all grunn til å være føre var, understreket Venstres leder.

– Kjære Høyre
Tidligere i uken ble det klart at Arbeiderpartiet støttet innføringen av Datalagringsdirektivet. Dermed er det bare Høyre som nå kan bidra til å stoppe direktivet. Venstre, Frp , SV, KrF og Senterpartiet er motstandere av direktivet.

– Direktivet bryter grunnleggende med prinsippet om at du ikke skal overvåkes dersom du ikke har gjort noe ulovlig. Husk: Kriminalitet stoppes ikke med teknologi, den tar bare nye former. Kjære Høyre dette er en test. Det er i dette spørsmålet dere viser om dere er et liberalkonservativt parti, eller om dere bare er konservative, sa Trine Skei Grande.

Verdien av fellesskap
Trine Skei Grande brukte også store deler av talen sin på et varmt forsvar for fellesskapet.
– Fellesskap er så mye mer enn en sterkt offentlig sektor. De som tror at fellesskap måles i antall offentlige ansatte tar feil. Et velfungerende og godt fellesskap er et samarbeid mellom offentlige, private og frivillige aktører.

– De frivillige organisasjonene er kanskje en av de viktigste bærebjelkene i et godt fellesskap. Tenk bare på barnehagene og sykehusene, ja til og med den første sykepleierutdanningen var initiert av frivillige krefter. Vi må våge å slippe frivillige og private krefter til. Rett og slett fordi det er bra, og fordi det er riktig. Husk den eneste fellesskapsinstitusjonen som utelukkende er utviklet av det offentlige er fengselsvesenet.

Som eksempel på dagens utfordringer brukte hun regjeringens nye retningslinjer for tilskudd til omsorgsboliger.

– Regjeringen strammer inn, slik at det bare er det offentlige som kan få tilskudd til å bygge omsorgsboliger. Dette bare understreker at man er så redd for private bidrag, at man glemmer at det norske velferdssamfunnet er bygget opp gjennom et tett og fruktbart samarbeid private, offentlige og frivillige krefter. Uten et slikt samarbeid blir en fornyelse og modernisering av offentlig sektor umulig, sier Trine Skei Grande.

Venstres landsstyremøte finner sted i Lofthus (Ullensvang) ved Sørfjorden i Hardanger.

Foto: Steinar Haugsvær

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**