Derfor vil Venstre utvide belønningsordningen på kollektivsatsing som ble innført i 2004 til å også gjelde byer i Vestfold, samt Ålesund, Moss, Haugesund, Bodø, Arendal og i Mjøsregionen. Belønningsordningen kan bedre fremkommeligheten, redusere utslippene og medføre bedre bymiljøer. I tillegg vil dette være et viktig bidrag til å nå målene for innenlandske reduksjoner i klimagassutslippene slik de er nedfelt i klimaforliket.
– Det er viktig å få til en sterk lokal vilje til både å satse mer på kollektivtransport og til å innføre restriktive tiltak mot bilbruk. Belønningsordningen har bidratt til å realisere blant annet opplegget med «rullende fortau» i Oslo og «bussmetroen» i Kristiansand, sier Tenden.
Som en oppfølging av klimaforliket, ble bevilgningene over belønningsordningen doblet, og et bredt flertall på Stortinget sluttet seg til ytterligere dobling av bevilgningene over ordningen i Nasjonal transportplan.
– Regjering har dessverre ikke fulgt opp opptrappingen som ble vedtatt av Stortinget, og regjeringen har utelatt å ta opptrappingen inn i statsbudsjettet for 2010. Venstre ser det enorme potensialet i en styrkning av belønningsordningen, og vil derfor styrke belønningsordningen med om lag 10 milliarder i statlige midler mer enn det regjeringen har lagt opp til gjennom Nasjonal transportplan, sier Tenden.
Det er en betydelig samfunnsøkonomisk gevinst ved å styrke de offentlige bevilgningene til kollektivtrafikken. Det vil ha effekter som økt frekvens, reduserte takster og endret vognstørrelse Dette er en gevinst som i stor grad kommer som følge av et bedre tilbud for eksisterende kollektivtrafikanter.
– En godt utbygd kollektivtrafikk er bra både for miljøet og byene i sin helet, derfor krever Venstre tiltak for å styrke kollektivtrafikken i byene, og lover å bevilge mer penger enn regjeringen for å få det til, avslutter Tenden.