Om tiggerfrie soner

– Høyres forslag om å innføre tiggerfrie soner er et dårlig forslag og står i strid med hva Byrådsleder Monica Mæland uttalte i fjor sommer, sier gruppeleder for Venstres bystyregruppe, Hans-Carl Tveit.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Tigger

– Det er tydelig at Høyre vil ta opp kampen med FrP om å være et “lov og rett”-parti. I fjor uttalte byråfdslederen at “dersom det er mennesker i Bergen som tigger av nød, er det også plass til dem i byen vår”, sier Tveit.

Dårlig forslag
– Forslaget fra Unge Høyres leder i Bergen som nå har fått støtte fra partiets lokale leder, Harald Victor Hove, er ikke noe annet enn et forslag om renovasjon av triste menneskeskjebner. Bergen er en flott by å vise frem. Det er lite troverdig å forsøke å fremstille Bergen som en by uten tiggere, mener Tveit.

Dagens ordning med at alle som ønsker å bruke offentlig gategrunn i Bergen skal registrere seg hos politiet er en grei ordning som Venstre støtter. På denne måten har politiet en god oversikt over tiggere, gatemusikanter og liknende.

Hans-Carl Tveit

– Å gjemme bort fattigdom og sosial nød er ingen tjent med. Det er forskjell på det vi ikke liker og det vi vil forby. Å fjerne tiggere er å gå på akkord med vårt ønske om en tollerant og inkluderende by, avslutter Tveit.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**