– All idrett må ha like vilkår

– Regjeringens kultur- og idrettsmomsordning fører til dyrere billetter, dyrere spillere og mer byråkrati i fotball- og ishockeyklubbene. Dette bryter med prinsippet om likebehandling av all idrett, uttaler stortingsrepresentant Borghild Tenden (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Regjeringens forslag til ny momsordning for kultur og idrett innebærer blant annet at de to øverste divisjonene i fotball, samt den øverste divisjonen i ishockey må øke billettprisene, med 8 % momskompensasjon.

For Venstre er det et mål i kultur- og idrettspolitikken at det offentlige skal legge til rette for at flest mulig kan delta i kultur- og idrettslivet. — De økte billettprisene, som regjeringen legger opp til, kan føre til at færre har råd til å dra på fotball- og ishockeykamper, sier Venstres finanspolitiske talskvinne Borghild Tenden.

Borghild Tenden

Foto: Ingvild Boe Hornburg

Regjeringens forslag fører også til urettferdige forskjeller mellom klubbene. I NM i fotball ville kampen mellom Stabæk og FK Tønsberg i dag, blitt 8 % høyere. Dersom kampen derimot hadde blitt spilt i Tønsberg hadde billettprisen blitt den samme i dag. — Dette eksempelet viser at avgiftsbeleggingen av enkeltklubber og enkeltidretter er vanskelig, sier Tenden.

Venstre foreslår også at museer, gallerier, fornøyelsesparker og opplevelsessentra skal kunne ha gratis inngang.

Venstres forslag:
Stortinget ber regjeringen legge fram en ny sak om å innlemme idretts- og kulturvirksomheter, samt øvrige frivillige lag og organisasjoner i merverdiavgiftssystemet. Det nye forslaget må utformes slik at all idrett blir unntatt moms på billettsalg, kjøp, utleie og salg av spillere og at det for museer, gallerier, fornøyelsesparker og opplevelsessentra må være mulig å ha gratis inngang, men allikevel komme inn i det nye merverdiavgiftssystemet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**