Vil ha 5-årig lærerutdanning

Undersøkelser viser at mange lærere er misfornøyd med lærerstudiet. Venstre foreslår å utvide og å forbedre lærerutdanningen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Den store kandidatundersøkelsen fra NIFU STEP som ble lagt frem i forrige uke viser at lærerutdannede er de minst fornøyde med utdanningen sin, sammenlignet med andre utdanningsgrupper. Les saken i Aftenposten.

Venstre mener problemet med lærerutdanningen er at studiet ikke er lagt opp som en femårig mastergrad, og at det ikke er nok tilbud om etterutdanning.

Trine Skei Grande om kunnskap

Foto: Caroline Roka / Tank Design

– Det vil nok hjelpe litt med en ny og forbedret utdanning, men hovedproblemet til regjeringen er at de ikke er villig til å si at det skal være en femårig mastergrad, sier Trine Skei Grande til Aftenposten.

Mer kvalitet og fordypning
Venstrelederen presiserer at kvaliteten på lærerutdanningen også må forbedres hvis den skal gjøres om til en mastergrad.

– Vi ønsker at studentene skal ha mer fordypning i det faget de skal undervise i. Vi mener også at det er hensiktsmessig med mer praksis og bedre praksis. Vi har mange tidligere praksislærere i partiet, som har sluttet å være det fordi de følte at de ikke fikk nok tid til å følge opp studentene, forteller Skei Grande.

Imponert over Tromsø-modellen

Hun legger til at hun har veldig sans for måten de har organisert lærerutdanningen i Tromsø.

– Der er det et femårig løp som er et samarbeid mellom universitetet og høyskolen. Dette fører til at fagmiljøene utfyller hverandre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**