Lytte-kafé i Trondheim sentrum

Mange måneder før valget stod aktive Venstre-folk i Trondheims gater på jakt etter innbyggernes mening om hva som kan gjøre Trondheim til en bedre by. På en stor tavle ble alle meninger skrevet opp og til Venstres egen overraskelse var det deres egne kampsaker som kom opp flest ganger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Lyttestand2905

– I stedet for å holde tradisjonelle stands der man forsøker å overbevise forbipasserende har Venstre fått fokus på lytting. Etter sist valg kom vi frem til at vi måtte tenke nytt, sier Magne Mæhre, styreleder for Trondheim Venstre. – Mange nye medlemmer kom strømmende til lokallaget etter sist valg og deres engasjement har kommet til syne ved at vi har flere aktive medlemmer, nye tanker og flere konkrete tiltak for å styrke partiets posisjon. Vi skal blant annet holde lyttende stands som denne, ut å besøke bedrifter i Trondheim og arrangere åpne temamøter om viktige Venstre- saker som billigere kollektivtrafikktilbud, en bedre rusomsorg og flere og bedre lærere.

Lyttestand2905

Mange aktive Venstremedlemmer stod på hele dagen for å lytte til trøndernes meninger og synspunkt om politikken deres. Det som var mest overraskende var kanskje at de fleste forslagene som kom var ren venstrepolitikk. Billigere og bedre buss, bedre tilrettelegging for sykkel og hold byen grønn og ren var blant de mest populære innspillene. Andre forslag som går i mot Venstres politikk ble likevel respektert og skrevet opp på tavlen.

Lyttestand2905

Fredrik Øvergård var det ferskeste medlemmet som stod på stand og har siden valget var brennende engasjert. – Etter sist valg ble jeg så sint at jeg meldte meg inn i venstre og bestemte meg for å bli aktiv, forteller Fredrik engasjert. Vi trenger et borgelig parti uten FRP og det er en skandale at et sosialliberalt parti som Venstre er så lite i Norge. Jeg måtte rett og slett gjøre noe og siden har det bare fortsatt, fortalte han smilende.

Foto: Trondheim Venstre

Petter Rønning er leder for Unge Venstres i Trondheim og for han har politisk engasjement allerede blitt en naturlig del av hverdagen. — I dag skal vi notere ned alt som kommer av tilbakemeldinger og bruke det videre i politikkutformingen og i arbeidet med å få laget en lokal kommunikasjonsstrategi. Å lytte er mye viktigere enn å forsøke å overbevise, selv om vi selvfølgelig også legger vekt på å formidle politikken vår. Dette gav dessuten mersmak for flere, så kanskje er vi tilbake allerede neste helg, avslutter han med et stort smil.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**