SV-nei til flere flyktninger

Venstre og KrF fremmet i forrige uke et forslag om at Trondheim kommune skal ta imot flere flyktninger, særlig enslige mindreårige, slik statsråd Audun Lysbakken (SV) har oppfordret kommunene til. Men i Trondheim stemte SV imot dette.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Guri Melby

Foto: Cathrine D. Hagen

– Venstre og KrF mener at Trondheim kommune må forplikte seg på å ta imot flere flyktninger enn i dag, og særlig enslige mindreårige. Bakgrunnen for dette er at mange, særlig unge flyktninger, sitter alt for lenge på mottak og venter på å bli bosatt. Dette er uverdig, og ikke minst en svært dårlig start på integreringen i det norske samfunnet, sier bystyremedlem Guri Melby.

Det eneste partiet som stemte for forslaget, i tillegg til Venstre og Krf, var Høyre. – Vi er svært skuffet over at de rødgrønne ikke ville støtte forslaget, det viser at det er langt fra ord til handling i innvandrings- og integreringspolitikken, sier Melby.

Trosser statsrådens oppfordring
Det som er interessant, er at integreringsminister Audun Lysbakken i forrige uke gikk ut og oppfordret kommunen til å bosette flere flyktningebarn, og han sa blant annet: – Det er veldig viktig at enslige barn og unge som har flyktet til Norge og fått opphold her, raskt får en kommune å bo i. Disse barna trenger en stabil og trygg tilværelse for raskt og kunne integreres i samfunnet. (Mer om dette her.) Han tilbyr også kommunene økt støtte for å ta imot særlig enslige mindreårige.

Illustrasjonsfoto.

Foto: Stine Bjørndal Osnes

Men i Trondheim ser det altså ut til at SV stemmer imot det statsråden kjemper for, nemlig at kommunene må ta imot flere flyktninger.
– Vi argumenterer med at særlig de større kommunene må ta ansvar i denne saken, fordi vi har et mottaksapparat som har større mulighet til å ta seg av en befolkningsøkning. Det er synd at ikke SV og de andre rødgrønne partiene ser dette poenget! avslutter Melby.

Forslaget fra Venstre og Krf:
De store bykommunene bør ta en stor del av ansvaret for å bosette flyktninger, siden vi har et tjenestetilbud som har større mulighet til å ta seg av en befolkningsøkning. Som et minimum må vi forplikte oss på å bosette det antallet Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDI) ber oss om, det vil si 300 flyktninger i 2010, hvorav 50 er enslige mindreårige. I løpet av økonomiplanperioden bør vi ha en målsetting om at dette antallet økes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**