– Jeg er ikke imot at Trønderenergi tar over Trondheim Energi Nett, men vi må få vite konsekvensene for husholdningene og bedriftene. En overgangsordning på 3 år har vært på sin plass slik at synergien med stordrift har blitt gjennomført og at vi dermed kunne fått en
videreføring av dagens pris på nettleie. Hvis det blir felles pris nå så må det bety 2-3 øre høyere pris for Trondheim og Klæbu. Med 20.000 kwh i forbruk så betyr dette ca 500 kr pr. år i tillegg, sier Gunnes.
Han fremmet en merknad i formannskapsmøtet i dag der han presiserte at en økning av nettleia, som er fastleddet av strømprisen, sender et dårlig miljøsignal til forbrukerne siden det ikke gjør at strømsparing lønner seg. I tillegg frykter han at strømkundene i Trondheim må betale for Trønderenergis eierkommuners utbytte hvert år. – Innbyggerne i Trondheim må for all del ikke betale en overpris for at eierne i Trønderenergi skal få høyest mulig utbytte, sier Gunnes. – Hvis ordføreren ikke tar tak i dette, så har hun sviktet innbyggerne i byen, avslutter han.
Hele merknaden, som kun fikk støtte av Frp, er som følger:
Formannskapet i Trondheim reagerer kraftig på at dette oppkjøpet nå er vedtatt uten en politisk behandling. Hva må innbyggerne i Trondheim betale i ekstrautgifter?
Nå vil fordelen for innbyggerne og bedriftene i Trondheim og Klæbu, med Norges lavest nettariff, forsvinne. Formannskapet ber om at man benytter seg av NVE sitt regelverk om en overgangsordning på 3 år før man får felles nettariff med dagens abonnenter i Trønderenergi.
Nettariffen består av et fastledd og et energiledd for husholdningskunder. Trønderenergi har over dobbelt så høyt fastledd i forhold til Trondheim Energi. Hvis størrelsen på fastleddet opprettholdes i Trønderenergi Nett vil dette gi et dårlig miljøsignal om strømsparing. Lavest mulig fastledd og mer fokus på pris i forhold til forbruk må bli prispolitikken for Trønderenergi Nett også.
Formannskapet i Trondheim advarer mot en videre harmonisering av nettariffen i landet. Felles nettariff vil fjerne fokus på pris. Pris er det viktigste incitament for å drive effektivt.
Transport av elektrisitet er en monopolvirksomhet. Monopolvirksomheter må styres av de folkevalgte, og det må være selvkostprinsippet som gjelder. I dag tar eierkommunene utbytte av nettselskapet. Innbyggerne i Trondheim må for all del ikke betale en overpris for at eierne i Trønderenergi skal få høyest mulig utbytte.