Vil ha Statoil ut av oljesand

Et økende antall Statoil-aksjonærer, som Storebrand, Alfred Bergs Etiske Fond, svenske Folksam og danske KPA Pension vil ha slutt på selskapets oljesandprosjektet i Canada. Men uten støtte fra den rødgrønne regjeringen vant de ikke fra fram på onsdagens generalforsamling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

– Det er svært positivt at stadig flere aksjonærer nå ser at oljesandprosjektet i Canada ikke er spesielt bra, verken miljømessig eller profilmessig, for Statoil. Desto mer underlig er det at regjeringen, som reiser verden rundt for å motta priser for den miljøpolitikken de er blitt presset til å føre, ikke vil foreta seg noe som helst, uttaler Venstres leder Trine Skei Grande.

– Den rødgrønne regjeringen kjøpte seg opp til majoritet i Statoil i forrige stortingsperiode. Det ble av representanter fra de rødgrønne begrunnet med ønsket om et aktivt eierskap. Det er et paradoks at statsministeren nå slår fast at han ikke vil styre Statoil. De rødgrønne har ført folket bak lyset, slår hun fast.

Skei Grande er ikke nådig i karakteristikken av miljøpolitikken til den rødgrønne regjeringen.

– Den norske regjeringen er og blir en miljøbrems, avslutter Trine Skei Grande.

På Stortinget har Venstre og KrF forgjeves prøvd å få regjeringen til å stanse oljesandprosjektet til Statoil.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**