4,7% og anna nytt frå Venstres stortingsgruppe

Petrobedøvelse, el-bilinnsats, meningsmåling og løftebrudd om grønne sertifikater. Les mer, og send gjerne en e-post til [email protected] og bestill nyhetsbrevet gratis direkte til datamaskinen din.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Trine Skei Grande på talerstolen under Venstres Landsstyremøte i Oslo 6. mars 2010.

Foto: Daniel Rugaas

Arbeiderpartiet er petrobedøvet
Venstre-leder Trine Skei Grande mener Arbeiderpartiet mangler visjoner for kunnskapssamfunnet Norge. Hun mener det er ironisk at Ap satser tungt på gasskraft og trolig vil si ja til oljeboring i nord, mens den samtidig sier at befolkningen er petrobedøvet.
— Framtidig velferd kan bare sikres ved en tung satsing på nye energikilder, på teknologi og
kunnskap. Men Arbeiderpartiet satser bare på fortida, sier Skei Grande.

Borghild Tenden, Think, El-bil

Foto: Steinar Haugsvær

Vil ha økt innsats for offentlige el-biler
Inntil 60 prosent av den offentlige bilflåten kunne vært byttet ut med elbil. Det ville tilsvare nærmere 6000 kjøretøyer. I dag er bare 0,6 prosent av den offentlige bilparken elektrisk Det vil Venstres Borghild Tenden endre på, men flertallet i Stortingets finanskomite går i mot Venstres forslag om å opprette en støtteordning for å stimulere landets kommuner til å velge el-bil som kommunale tjenestebiler framfor "ordinære" biler. – Merkostnaden ved innkjøp av ladbare biler er i deg en vesentlig barriere for kommuner og andre offentlige virksomheter som ønsker å ta i bruk slike biler.
drevet. En tilskuddsordning vil derfor kunne være akkurat det avgjørende elementet som gjør at man velger en miljøvennlig el-bil i stedet for en vanlig "fossil-bil", sier Tenden.

Venstre får 4,7 prosent på ny måling

Venstre får 4,7 prosents oppslutning på en ny partimåling som er utført av Opinion for Avisenes nyhetsbyrå. Det er på samme nivå som forrige måneds måling. Arbeiderpartiet går mest fram og SV mest tilbake på målingen som er tatt opp i perioden 11. til 18. mai. Tusen personer er spurt gjennom Norstats web-banel. 77 prosent har angitt partipreferanse.
Med en oppslutning på 4,7 prosent ville Venstre i følge måling fått 8 representanter på Stortinget.

Løftebrudd om grønne sertifikater skaper politikerforakt
Regjeringen lovet at alle småkraftverk som ble startet på etter 1. januar 2004 skulle få være med i ordningen med grønne sertifikater. Men når avtalen med Sverige kom på plass var det bare de kraftverkene med byggestart etter 7. september i fjor som fikk være med.
Mellom 150 og 170 kraftverk større enn 1 MW, som ble bygget mellom 1. januar 2004 og 7. september 2009 faller ut av en ordning de trodde de skulle være en del av. Beregninger Småkraftforeninga har gjort viser at småkraftverkene som blir nektet å være taper 1,2 milliarder kroner. — Denne saken gir riper i lakken til de rødgrønne, og det begynner å bli mange av dem. Det er et gedigent løftebrudd og det fremmer politikerforakt når vi ikke greier å holde det vi lover, sier Venstres stortingsrepresentant Borghild Tenden.
Et felles forslag fra Venstre, Høyre, Frp og Krf om sikre at alle anlegg med byggestart fra og med 1. januar 2004, og som kvalifiserer for grønne sertifikater fra 2012, inkluderes i overgangsordningen ligger nå til behandling i Stortingets energi- og miljøkomite

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**