Uttalelse fra Oslo Venstres Hovedstyre:
Oslo som sykkelby
Gjennom flere år har Oslo Venstre i bystyret fulgt opp utbygging av sykkeltraseer ved å etterlyse fremdrift og sørge for at det bevilges penger til slike tiltak i budsjettene. Byrådet har trenert bystyrets vedtak, og hos staten står store summer tiltenkt dette formål ubrukt. Samtidig lever byens syklister farlig i et stadig trangere trafikkbilde.
Venstre vil fortsette å legge press på byrådet for å oppfylle intensjonene i kommunens vedtatte sykkelstrategi. Hovedsykkelveinettet og Grønn rute skal fullføres, og fremkommeligheten og sikkerheten for syklister i sentrum skal bedres.
I tillegg vil Venstre ta initiativ lokalt i bydelene for å lette hverdagen for byens mange syklister der de bor. Oslo skal bli Norges beste sykkelby gate for gate.
Venstre vil:
Ferdigstille hovedsykkelveinettet og starte med strekninger som er ferdig regulert, som Ullevålsveien og Ring 2.
Videreføre og om nødvendig øke årlige bevilgninger på 30 millioner årlig for å få dette til.
Sørge for flere sykkelstativer i sentrum.
Få på plass sykkeltrasé i sentrum mellom nord-sør og øst-vest.
Foreslå en nasjonal belønningsordning for byer som satser på syklister.
Øke bruken av Oslo kommunes sykkelgodtgjøring.
Prioritere veier med sykkeltraseer ved asfaltering, vedlikehold og fjerning av feilparkerte biler.
Legge til rette for sykkel ved planlegging og rehabilitering av gater og veier der det er mulig.
Kreve parkeringsplasser for sykkel ved alle store kollektivknutepunkt, torg og møteplasser.
Foreslå at flere lokale veier blir sykkel- og fotgjengerprioriterte gater.
Foreslå å søke om tillatelse til sykling mot enveiskjørt gate og innkjøring forbudt i utvalgte gater.
Forbedre og utvide bysykkelordningen og gjøre den tilgjengelig på Universitetet i Oslo, Handelshøyskolen BI og andre høyskoler.