I planen for den såkalte «Miljøbyen Fredrikstad» var det planlagt at bysykler skulle utredes i løpet av 2009. Så langt har ingen ting skjedd, og det er på tide med handling:
-Man blir ikke en miljøby bare ved si at man er en miljøby. Man må handle, ikke bare prate, sier Per E. Braseth-Ellingsen, påtroppende leder i Fredrikstad Venstre.
-Bysykler er genialt i all sin enkelthet: det er gratis for kommunen, og brukerne betaler en lav årlig sum for et elektronisk kort som brukes til å frigi syklene fra stativene.
Fredrikstad er godt egnet for bysykler, med få bakker og et relativt kompakt sentrum.
-Jeg ser for meg at det er behov for ca. 10 stativer rundt i byen, men der må vi se på erfaringene andre byer har gjort seg, samt lytte til syklistene i Fredrikstad.
-Når kommunen velger å bruke over 120 mill. kroner på et parkeringshus, burde det ikke sitte så langt inne å få på plass en bysykkelordning som er gratis og reklamefinansiert, uttaler Braseth-Ellingsen, som varsler at det vil bli fremmet en interpellasjon i neste bystyremøte hvor man ber administrasjonen så raskt som mulig forberede anbud for etablering av ordningen.