Gleder seg over liberal regjeringsmakt

Venstre-leder Trine Skei Grande gleder seg over at søsterpartiet Liberaldemokratene går inn i den britiske regjeringen. – Det blir spennende å se hvilken politikk de har klart å få gjennomslag for, og om de klarer å få gjennom miljøpolitikk og reformere valgsystemet, sier hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Gordon Brown gikk tirsdag av som statsminister og overlot roret til toryenes leder David Cameron, som nå danner regjering sammen med Liberaldemokratene. Libdem-leder Nick Clegg blir visestatsminister i den nye koalisjonsregjeringen. Ikke siden 1945 har britene blitt styrt av en koalisjonsregjering.

Historisk og positivt
– At Libdems nå danner en koalisjonsregjering, og ikke bare blir et støtteparti for en mindretallsregjering, er både positivt og historisk, mener Skei Grande.

Trine Skei Grande ved Liberal Democrats' hovedkvarter i London

Foto: Kjartan Almenning

— Det var taktisk lurt av Clegg å ta så mye ansvar som han har mulighet til. Men dette er jo en veldig ny konstellasjon i britisk politikk, som det blir spennende å følge fremover, sier Skei Grande. Hun var selv i London for å følge valget og Liberaldemokratenes valgkamp i forrige uke.

Miljøgrep
– Det spennende blir å se hva Libdems vil og hva de får gjennomslag for. En reform av skattesystemet og få gjort noe med den skakk-kjørte britiske økonomien står nok øverst på dagsordenen. Liberaldemokratene har som Venstre et veldig godt miljøprogram. Cameron har jo vært ganske moderne i miljøpolitikken, så jeg tror og håper at disse to partiene kan klare å ta viktige miljøgrep sammen, sier Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**