– Disse midlene kunne med fordel vært brukt på nasjonale og lokale klimatiltak i kommunene, fortsetter hun. Hun mener dette ville vært den åpenbare løsningen når regjeringen ikke makter å finne gode prosjekter til å bruke dem på utenlands.
Mer til jernbane
– I tillegg til å satse på jernbane kunne regjeringen med fordel satt i verk miljøtiltakene som trengs i kommune-Norge. En videre satsing på Bybanen ville gitt et betydelige bidrag til bedre bymiljø, understreker Henriksen.
Hun beklager også at bevilgningen som skulle brukes på strekningen fra Bergen Stasjon til Fløen, fra Venstres daværende samferdselsminister Toril Skogsholm, nå fjernes fra budsjettet.
– Regjeringen burde heller ha satset på å bruke flere midler til å ruste opp denne strekningen sammen med Vossabanen, påpeker hun, og peker på at regjeringen gir fra seg en gylden mulighet til å sette i gang arbeidene på Ringerikstunnelen.
– Å redusere kjøretiden mellom Bergen og Oslo med en time ville vært et kjærkomment bidrag til miljøet, avslutter Henriksen.