Venstreoffensiv på arbeidernes dag

Venstre i Buskerud, Telemark og Vestfold startet lokalvalgkampen rekordtidlig da de tre fylkespartiene samlet seg på Kongsberg 1. mai.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Buskerud sin delegasjon på LPN på Kongsberg. Fra venstre: Anna Solgaard Evensen (Nedre Eiker), Tore Hogstad (Røyken), Tor K. Haug (Lier), Gunn-Torill Homme Mathisen (Hurum), Frode Haugseth (Ringerike), Ulla Nordgarden (Drammen) og Ståle Sørensen (Drammen).

Foto: Hurum Venstre

-Dette var ingen protest mot innholdet i en viktig dag. Vi hentet inspirasjon fra 1. mai’s historie til mobilisering i egne rekker fram mot lokalvalget i 2011, sier Buskeruds delegasjon.

"Lokalpolitisk nettverk" (LPN) skal skolere Venstres tillitsvalgte og etter hvert også de lokale toppkandidatene ved Fylkes- og kommunevalget i 2011. LPN innbefatter Venstreskolen III.
Det blir to samlinger i 2010 og to i 2011.

Engasjerte kursholdere var Steinar Haugsvær, informasjonssjef, og Morten Hagen, økonomisjef og en av arkitektene bak konseptet Venstreskolen. Venstreskolen ble opprinnelig utviklet av Oslo Venstre, men er senere blitt Venstres nasjonale skoleringsprogram.

Til stede på det første LPN på Kongsberg var også Venstres nestleder Ola Elvestuen og gjorde sitt for å inspirere deltakerne til topp innsats. Rundt 30 tillitsvalgte fra Buskerud, Vestfold og Telemark deltok og fikk mye nyttig kunnskap og dessuten gode innspill fra hverandre.
Mai er en travel tid og mange forfall var derfor meldt, så til høstens LPN regner man med en stor økning i deltakertallet.

Det var i Landstyrets septembermøte at ideen om å organisere skoleringen frem mot valget i 2011 etter modell av "Rikspolitisk nettverk" ble lansert. Formålet er blant annet å sikre at listetoppene er trygge på Venstres egen politikk og mer synlige, samt å sikre en bevisst strategi bak det daglige arbeidet i lokallaget og valgkampgjennomføringen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**