Må tenke helhetlig om transport

Fylkestinget har nå startet arbeidet med en regional transportplan. – Nasjonal transportplan er i dag en opplisting av behov og planer fra de enkelte etater innen samferdsel, men fungerer ikke som en samlet plan for det enkelte distrikt, derfor trenger vi en regional transportplan, sier fylkestingsrepresentant Elisabeth Paulsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Elisabeth Paulsen

Fylkestinget, som ble avholdt i forrige uke, hadde en generaldebatt rundt Regional Transportplan. Dette arbeidet blir startet nå, og skal være et innspill til neste nasjonale transportplan (NTP).
– Vi har jo hørt Ola Elvestuen uttale seg svært kritisk til NTP; og det er lett å forstå. Det blir en opplisting av behov og planer fra de enkelte etater innen samferdsel, men ingen samlet plan for det enkelte distrikt. Det er dette en nå skal prøve å gjøre noe med; få til en samlet samferdselsplan for Midt-Norge, sier Paulsen. Hun håper altså at dette planarbeidet vil føre til at man tenker helhetlig om transportbehovet innenfor regionen, og prioriterer de prosjektene som er viktigst for regionen som helhet.

Jernbane sentralt
– Jernbane vil her så sterkt, elektrifisering av så vel Trønderbanen som Rørosbanen og Meråkerbanen.
Det haster med å ta en slik beslutning. De dieseltogene som går her i dag, må skiftes ut innen ca 8 år. Får vi ikke skiftet til el innen da, blir de nye dieseltog som varer i 40 år! sier hun.

Ønsker bred debatt i Venstre
Paulsen ønsker i dette arbeidet å engasjere hele fylkeslaget for å få fram gode forslag til en regional transportplan. – Dette er et arbeid som går langt ut over jernbane, naturligvis, og det vil være interessant om Venstre kunne bli med og fremme sitt eget utkast til RTP. Jeg er overbevist om at vi har gode ideer som må frem!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**