Gjør Norge til miljøsinke

-Regjeringen har gitt opp “månelandingen” og får landet til å framstå som en miljøsinke, mener fylkesleder Roar Sollied i et leserinnlegg etter at Co2-rensing på Mongstad igjen er i det blå.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Det er utrolig at Regjeringen utsetter CO2-rensing på Mongstad, som skulle være Stoltenbergs Månelandingsprosjekt. Det er enda mer utrolig at SV er med på dette, og i tillegg er det et brudd på klimaforliket med opposisjonen. I dag virker det som om Stoltenbergs prestisjeprosjekt var taktisk for å stagge eller avspore miljøopptatte i og utenfor regjeringspartiene.

Vi har merket oss at Stoltenberg har rettet miljøfokuset mot regnskogene, og det er i seg selv positivt, men all troverdighet faller når man ikke er villig til å ta noen tak på hjemmebane. Og hvordan kan man forvente motivasjon for langt mindre klimatiltak i landet når Regjeringen tillater at det slippes ut i stort? Regjeringen skaper heller ingen insentiver for fornybar energi. Norges posisjon i internasjonale klimaforhandlinger nærmer seg det absolutte nullpunktet. Regjeringen kunne ha vist vei, men feiger ut og får dette landet til å framstå som en miljøsinke.

Utslippstillatelsen til Mongstad går ut i 2014, og vi kan ikke gi ny utslippstillatelse uten at rensing er på plass. I 2014 er det sju år siden Stoltenberg sa følgende i sin nyttårstale: “Vår visjon er at vi innen syv år skal få på plass den teknologien som gjør det mulig å rense utslipp av klimagasser. Det blir et viktig gjennombrudd for å få ned utslippene i Norge, og når vi lykkes tror jeg verden vil følge etter. Dette er et stort prosjekt for landet. Det er vår månelanding.”

Det var altså store ord helt uten innhold. Noen har falt ned fra månen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**