Vil endre alkoholloven

Venstres leder Trine Skei Grande fremmet i Stortinget i går to forslag til opprydning i alkoholloven slik at det blir tillatt med salg av lokalprodusert alkohol direkte fra produsent og at det blir tillatt å omtale alkoholholdige produkter på produsentenes egne nettsider.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Mat, vin, glass

Foto: Microsoft

– Begge disse forslagene er et forsøk på å rydde opp i urimeligheter i dagens alkohollovgivning uten at vi undergraver Vinmonopolet eller en alkoholpolitikk som har bred konsensus, sier Skei Grande. Grande viser til at Venstre fremmet et tilsvarende forslag i 2007, men dette ble den gang avvist av regjeringspartiene.

Ny aktualitet
Dette har imidlertid fått ny aktualitet ettersom landbruks- og matminister Lars Peder Brekk i VG 14. april i år tar til orde for at folk bør kunne kjøpe lokalprodusert sprit, vin og øl direkte fra gårdsbruk, små bryggerier og brennerier.
– Det framstår noe uklart for meg om dette er et politisk ønske og/eller soloutspill fra landbruksministerens side, på linje med en rekke tilsvarende vi har sett fra Senterpartiet og SV i den senere tid, eller om dette faktisk er en politikk regjeringen og dermed regjeringspartiene stiller seg bak, sier Skei Grande. Derfor tester vi ut om det er en reell vilje hos regjeringen denne gang, eller om det er utspillspolitikk uten substans. Skei Grande har merker seg at bl.a. nærings- og handelsminister Trond Giske fra Arbeiderpartiet uttaler seg positivt til forslaget i samme avis.
Til historien hører også med at landbruksminister Lars Peder Brekk i 2007 var stortingsrepresentant og altså stemte i mot det han selv tar til orde for i VG.
Venstre er imidlertid helt enig i Lars Peder Brekks argumentasjon, slik det framkommer i VG 14. april, om at det er nødvendig å gi de små norske alkoholprodusentene mulighet til å tjene penger å selge og servere egenprodusert øl, sider, vin, akevitt og annen drikke, utenom vinmonopolet.

Alkohol

Foto: TN

Diskriminerende
Et annet punkt som har aktualisert representantforslaget fra 2007 er oppslag i Aftenposten 26.4. hvor det framgår at Helsedirektoratet krever at Aass Bryggeri fjerner bilder og tekst om øl og mat knyttet til sine egne produkter på sine egne nettsider.
– Det er etter vårt syn en grov diskriminering at Vinmonopolet kan få omtale sine produkter gjennom bilder og tekst — også knyttet til hvilken drikke som passer til hvilken mat — og at en rekke nettsteder som for eksempel apéritif.no åpenbart kan gjøre dette innenfor dagens regelverk, mens det derimot ikke er lovlig for produsenter av alkoholholdig drikke å gjøre det samme, sier Grande.
Et annet — og tidligere brukt eksempel – er en lokal fruktbonde og siderprodusent i Hardanger som på den ene siden har fått støtte fra Innovasjon Norge til utvikling av sider-fabrikk, inkludert internettsider som orienterer om bedriften, men som på den annen side blir pålagt av Sosial- og helsedirektoratet å ikke orientere om sideren som produseres ved bedriften på de samme nettsidene, da dette skal være i strid med alkohollovens bestemmelser om alkoholreklame.

Lite framtidsrettet
– Dagens regelverk framstår etter Venstres syn som inkonsekvent, lite gjennomtenkt og lite framtidsrettet. For oss er det rimelig åpenbart at en produsent som produserer en lovlig vare, også må få lov til å gi en omtale/vise bilde av denne på produsenten eller bedriftens egen nettside, i tråd med det som gjelder for Vinmonopolet og i tråd med den praksis som utøves av en del nettsider som i beste fall ligger i grenselandet mot journalistisk virksomhet. Jeg konstaterer dessverre at regjeringen, gjennom statssekretær i helsedepartementet Roger Ingebrigtsen, til Aftenposten 26. april sier at "i den grad det er snakk om å endre kursen, vil den gå i retning av å få mindre omtale av alkohol fra Vinmonopolet, ikke slippe bryggeriene til.", avslutter Grande

Les hele Venstres forslag her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**