Den tredje veien

(Stod på trykk i Tidens Krav og Romsdals Budstikke 29. april 2010) I etterkant av Venstres landsmøte 16-18 april er det verdt å gjøre seg noen refleksjoner om hvilke løsninger Venstre tilbyr det norske folk i dag?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Aller først, Venstre er et sosialliberalt parti. Vi er et ansvarlig parti med helhetlige og økonomisk forsvarlige løsninger, og vi tar avstand fra populisme både på høyre- og venstresiden i politikken. Det innebærer at:

Venstre tar folk på alvor og gir frihet til at folk kan skape seg gode liv, både privat og i yrkeslivet. Hvordan folk ønsker å leve sine liv privat skal være opp til den enkelte, så lenge det er innenfor norske lover og regler. De som satser på å skape egen bedrift skal møtes med en klapp på skuldra og ikke stein i lomma av offentlig byråkrati.

Venstre tar miljøet på alvor fordi uten at menneskene tar hensyn til natur og klima gambler vi med våre barns fremtid. Det handler om å ta klimatrusselen på alvor, men også om fremtidsrettet ressursforvalting og verdiskaping. For å ta et dagsaktuelt eksempel. Om vi åpner for oljeleting på Møreblokkene midt i gytefeltet til norsk vårgytende sild, da truer vi fiskeriressursene som vi skal leve av i framtida. Derfor ønsker vi å verne Møresokkelen.

Jens Johan Hyvik

Venstre ønsker en sterk stat som tar ansvar for viktige samfunnsoppgaver, men ingen formynderstat. Vi forsvarer personvernet og retten til å velge individuelle løsninger.

Venstre ønsker gode og solide offentlige velferdsordninger som sikrer folk flest. Likevel må dagens ordninger bli mer målrettet, og vi vil ha mer til dem som trenger det mest. For eksempel mener vi barnetrygd og satser i barnehage og SFO må differensieres etter foreldrenes inntekt. Vi skal ha offentlige sykehus og en eldreomsorg som det skinner av, men det skal være rom for private helse- og velferdstjenester som supplement til det offentlige tilbudet.

Venstre satser på kunnskap. Framtidens arbeidsplasser er enda ikke skapt, og en skolegang og utdanning med høy kvalitet er det beste grunnlag som kan legges. Vi satser på læreren først, fordi uten en god lærer, ingen god skole.

Venstre vil ha en innvandrings- og integreringspolitikk der respekt og anstendighet er nøkkelord. Noen mener Venstres innvandringspolitikk er naiv. Det er misforstått. Respekt og anstendighet handler ikke om naivitet, men om å ta både innvandrere og oss selv på alvor. Det handler om en vei som har to felt: Det norske samfunnet skal vise respekt for de som kommer, og de som kommer må vise respekt for det norske samfunnet og dets lover og verdier. Norge har i dag behov for arbeidskraft. Derfor vil vi også gjøre det enklere for arbeidsinnvandring og gi mer ansvar til arbeidsgiverene, samt innføre et "green card"-system.

Venstre vil søke støtte for å få gjennomslag for vår politikk der det er mulig. Det har vi vist gjennom en lang tradisjon for vilje til makt og samarbeid både nasjonalt og lokalt (ordførere, regjeringer).

Dette er sosialliberal sentrumspolitikk. Det handler om å skape en tredje vei og et Norge for framtida. Det handler om å legge til rette for folks egen oppdrift og ansvar for eget liv, samtidig som vi skal ta vare på de som faller utenfor. Er det slik i dag? Nei. Vil det bli slik med Arbeiderpartiet? Nei. Eller med alliansen mellom Høyre og Fremskrittpartiet? Nei. Deler du denne visjonen for framtida, JA da bør du støtte Venstre!

Jens Johan Hyvik
Leder, Møre og Romsdal Venstre