Fylkesmannen trekker overraskende innsigelsene i E39 saken

Det ble i ettermiddag klart at Fylkesmannen i Rogaland trekker sine egne innsigelser til E39 Eiganestunnelen og dagsonen på Tasta. -Overraskende, sier Helge Solum Larsen, nestleder i kommunalstyret for byutvikling. -Jeg kan ikke se at reglene for å forbygge trafikkstøy med dette vil kunne overholdes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

E39 Tasta

Foto: Statens vegvesen

Nå er det klart at fylkesmannen trekker egne innsigelser etter et møte i dag der fylkesordføreren, Stavangerordføreren og regionvegsjefen deltok. Dette er bekreftet i en epost sendt Stavanger kommune. Eposten ble lagt fram for arbeidsutvalget i byutvikling i ettermiddag.
-Det virkelig triste med dette er at flertallet igjen kan vedta en motorvei som er uegnet som stamvei gjennom Stavanger i tillegg til å være dårlig for mennesker og miljø på Tasta, sier Solum Larsen. -Dette vil også fort bli dyrere enn alternativet som vegmyndighetene selv la fram i forbindelse med kommunedelplan 118k. Den lange tunnelen ville sørge for å få gjennomgangstrafikken effektivt gjennom byen, uten å blande denne med lokaltrafikken. Det er dette som sørger for at trafikkmengdene på alle tilstøtende veier også vil øke etter at dette veianlegget eventuelt er bygget.

Fylkemannen aksepterer nå de støyberegningene som allerede er gjort, i eposten skrives det: «I møtet ble det foretatt en grundig gjennomgang av støyberegningene,støyvurderingene og støytiltakene i planen. Etter denne gjennomgangen, som dokumenterte støyberegninger i 2m og 5m høyde, vurderer fylkesmannen støyberegningene som tilfredsstillende i henhold til T-1442. Fylkesmannen trekker derfor innsigelsen på dette punktet.»
Dette skjer til tross for at støysonekart alltid skal beregnes i 4 m høyde i henhold til veilederen til støyretningslinjene (TA2115), utgitt av SFT (nå “Klima- og forurensingsdirektoratet”). -Skal man beregne med relevant høyde for uteareal og oppholdsrom må man selvfølgelig beregne på relevant sted. Ikke med 30 m grid som det er gjort for plan 2236, men med ett eksakt punkt på hvert uteområde og utenfor oppholdsrom. Dermed er det ganske klart at støykravene i T-1442 ikke blir innfridd.

Fylkesmannen trekker også innsigelsen i forhold til belastningen veien gir for Tasta skole. Denne kulverten utenfor planområdet manglet høring og var en av begrunnelsene fylkesmannen hadde oppheve planen rett før nyttår. «Det ble i møtet enighet om at Stavanger kommune tar inn igjen i bestemmelsene til planen følgende formulering: Kulvert på strekningen Smiene – Eskelandsveien skal etableres samtidig med gjennomføringen av strekningen Smiene — Eskelandsveien.» Denne planen er ikke lagt fram, og det er ingen vurderinger av lengde eller teknisk løsning for kulverten. Det står i eposten at «Regionveisjefen aksepterte i møtet at denne bestemmelsen tas inn igjen i planen. Fylkesmannen legger derfor til grunn at Statens vegvesen som sektormyndighet har akseptert denne bestemmelsen.» Det avklares ikke om vegmyndighetene dermed tar kostnaden med å bygge kulverten eller om man frasier seg retten til å ta ut innsigelse mot denne på et senere tidspunkt.

Det var fylkesmannen selv som opphevet plan 2236, ny plan ble lagt ut til offentlig ettersyn og det var denne fylkesmannen tok ut innsigelse mot.

Venstre har også tatt støysituasjonen verdrørende ny E39 opp i Stortinget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**