Venstre vil at fylkestinget skal stå fram som ambisiøse medeiere i vitensenteret SCØ og vise at vi vil bidra til å utvikle framtidas Østfold. Vi må være tydelige i vårt ønske om å utvikle og styrke fylkets kompetanse slik at det kommer elevene til gode og samtidig bidrar til å utvikle framtidig kunnskap og næringsutvikling. Venstre kommer derfor til å fremme forslag om å øke bidraget til vitensenteret SCØ i fylkestinget.
Ære være Sarpsborg for deres satsing, men fylkeskommunen burde vise enda tydeligere at vi ønsker å være pådriver. I de aller fleste sammenhenger påpeker flertallet i fylkestinget at vi må lede an og vise Østfoldsamfunnet hvilken vei vi ønsker å gå for framtida. Men når det gjelder SCØ, virker det som om flertallet ikke er så opptatt av det. Skal vi tolke det negativt er det manglende interesse for å satse på kunnskap som styrer flertallet.
I motsetning til de andre områdene fylkeskommunen har ansvaret for, legger flertallet av de politiske partier opp til økonomiske innsparinger for de videregående skolene. Det er et mål å spare inn penger på rundt 25-30 millioner. Når vi da dilter etter Sarpsborg og blir liggende litt bak, er det nok et signal om at kunnskap ikke fylkestingets viktigste sak. For Venstre er det ikke slik. Kunnskap mener Venstre er landets viktigste sak, lokalt, regionalt og nasjonalt.
SCØ skal som ett av tre hovedmål å være et tilbud til elever og lærere i både grunnskolen og videregående skole. Dette gjelder både som kunnskapssenter og som arena for å kunne lære og kunne utvikle skolen. Ett annet hovedmål er å være møteplass for næringslivet, forskings- og utdanningsinstitusjoner og det offentlige Østfold for å kunne utvikle og formidle kompetanse om framtidas muligheter.
Skal disse målene kunne nås må elevene kunne fraktes til senteret for å få oppleve og erfare. Her kan fylkestinget som ansvarlig for busstransporten i fylket, bidra med resurser til transport. Med tanke på frafall i videregående skole vil det være klokt av fylkestinget å bidra til at lærere og elever i grunnskolen kan tilegne seg kunnskap som i neste omgang hjelper elevene til å fullføre utdanningsløpet.
For å skape nye og framtidsretta arbeidsplasser vil det være klokt av fylkestinget å legge til rette for kunnskapsutvikling som gjør at elevene får tilgang til jobber som de har evner og interesser av å utdanne seg til i et næringsliv som er konkurransedyktig.
Sindre Westerlund Mork
Gruppeleder i fylkestinget
Fikk ikke med fylkestinget (www.ostfoldfk.no)