Stortingets Transportkomité på tur

De løsningene som vi alle VET virker for å få fart på vår nasjonale samferdsel er uønsket hos de rødgrønne, sier Tor Olav Steine, fylkestingsrepresentant for Venstre, i et leserinnlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

 Tor Olav Steine, fylkestingsrepresentant for Akershus Venstre.

Tor Olav Steine, fylkestingsrepresentant for Akershus Venstre.

Mandag 12 TIL onsdag 14 april var medlemmene i Stortingets Transport og Kommunikasjonskomité på tur i Østfold og Akershus. Ikke så unaturlig det, siden godt og vel ¾ av all NSB transport og sikkert det samme av all bil- og flytrafikk foregår i eller gjennom Østlandsområdet. Dette er kort og godt navet i hele landets samferdselshjul.

Den ene ordføreren etter den andre la frem gode argumenter for å prioriteres regionens behov, og alle var flinke til å påpeke den avgjørende betydningen disse behovene hadde for landet som helhet. Slik sett er verken E18, E6 eller E16 å betrakte som lokale prosjekter, men som bindeledd med resten av landet og utlandet. Det samme gjelder i enda større grad fly- og jernbanenettene.
Så skulle en tro at komiteen lyttet med den største interesse og tok notater til bruk i de forestående budsjettrunder for resten av stortingsperioden.

Det kan vi nok dessverre glemme. På tross av en lydhør og aktiv komitéleder og tegn til forståelse hos enkelte av de andre medlemmene er det stortingsflertallet som regjerer. De rødgrønne representantene i komitéen synes det er helt greit at landets sentrale infrastruktur bekostes til 75-80% av bilistene i regionen. Kreative forslag om lånefinansiering og binding av midler over flere år for å sikre rask fremdrift, og hindre sterkt fordyrende klattebevilgninger, får ikke gjennomslag på den kanten.

 Steine mener det er nødvendig med strukturelle grep for å få en bedre infrastruktur.

Steine mener det er nødvendig med strukturelle grep for å få en bedre infrastruktur.
Foto: Kåre Pettersen

Derfor gikk spørsmålene og kommentarene fra Langeland (SV) og Rolf Lasse Lund (AP-Akershus Fylkesting) ensidig på hvordan en økning av bompengesatsene og en eventuell rushtidsavgift kunne bedre på inntjeningen til de "lokale prosjektene". Samferdselsbudsjettet er forbeholdt landet for øvrig, og en så ikke tegn til forståelse for regionens landsdekkende betydning i samferdselssammenheng fra de rødgrønne representantene.

Undertegnede sitter igjen med følgende hovedinntrykk:
– De løsningene som vi alle VET virker for å få fart på vår nasjonale samferdsel er uønsket hos de rødgrønne.
– Om landets totale infrastruktur skal endres, inkludert navet i Osloregionen med sin avgjørende betydning, må det til et regjeringsskifte og en betydelig omlegging av Jernbaneverkets og Vegdirektoratets handlefrihet.

Med nyvalgt ledelse i Venstre vil det bli et borgerlig regjeringsalternativ ved neste stortingsvalg. Det må til om det skal bli skikk på landets infrastruktur.

Tor Olav Steine
Fylkestingsrepresentant for Venstre, Akershus Fylkesting.

Innlegget sto på trykk i Finansavisen fredag 23.04.2010.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**