Mindreårige enslige flyktninger: Haugesund bør revuderere sitt nei

Sissel Aakre Bøe, nestleder i Haugesund Venstre, ber kommunen om å revurdere sitt nei til å ta i mot enslige mindreårige flyktninger i et debattinnlegg i Haugesunds Avis den 26. april.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Les hele innlegget her:

Mindreårige enslige flyktninger: Haugesund bør revuderere sitt nei

Haugesund har siden 1982 bosatt nærmere 1100 flyktninger. Kommunen har dermed en relativt lang erfaring i dette arbeidet, og kommunale tjenester jobber godt ut fra de rammevilkårene de har. Det er også et samarbeid med frivillige organisasjoner for å få til best mulig integrering. Mest kjent er Vard-modellen og Røde Kors sitt flyktningeguideprosjekt, men en har også jobbet opp mot Haugesund Turnforening med sikte på å gi innvandrere mulighet til økt aktivitet og livskvalitet. Kommunen har gjennom introduksjonsprogrammet hjulpet svært mange av innvandrerne ut i utdanning eller jobb, og ble derfor nominert til beste bosettingskommune i 2008.

Ifølge Integrerings-og mangfoldsdirektoratet (IMDI) er det et stort behov for flere plasser for mindreårige flyktninger i 2010. Over en fjerdedel av alle som fikk innvilget asyl i 2009, var ifølge IMDI barn og unge under 18 år. Haugesund er anmodet om å ta imot 10 mindreårige enslige i 2010. Haugesund kommune har i likhet med de fleste kommuner en meget begrenset erfaring ("tradisjon for") i å ta imot denne gruppen, og rådmannen bruker dette samt utfordringer i barnevernet som argument for å si nei i sitt forslag til innstilling om bosetting av flyktninger i Haugesund Kommune i perioden 2011 – 2014. Enslige mindreårige flyktninger er en spesielt sårbar gruppe med et særskilt behov for rask bosetting, og det er riktig at det vil medføre noen nye utfordringer for de kommunale tjenestene. Men ifølge IMDI er 80 % av enslige mindreårige mellom 15 og 17 år, og det er ikke nødvendigvis behov for store barnevernstiltak for disse.

Utover de ordinære tilskuddene, gis det et eget statlig tilskudd for bosetting av enslige mindreårige på ca. kr.120 000,- pr. år. Disse midlene bør kunne brukes til å løse noen av de behov og utfordringer som følger med denne gruppen, og staten v/IMDI gir god veiledning og kurs til kommuner som tar på seg å bosette mindreårige. Vi må ikke glemme at denne gruppen har et særskilt behov for at vi tar ansvar og tar imot dem. Kanskje det er mulig å starte forsiktig det første året, bygge opp kompetanse, og etter hvert ende opp med en god tradisjon for å ta imot mindreårige asylsøkere?

En tidligere UDI direktør uttalte at "å ta godt i mot enslige mindreårige flyktninger og inkludere dem på alle samfunnsarenaer slik at de kan få utnytte sine potensialer og bidra i det norske samfunnet – det er en utfordring for oss alle!" Når vi vet at mange barn har sittet og ventet lenge bør også Haugesund kommune ta ansvar, og si at ja, vi kan ta imot disse barna! Kommunen har som nevnt innledningsvis lang erfaring med å ta imot flyktninger — også barn. Vi vil være glad for å bo i en kommune som påtar seg dette ansvaret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**