Fremtidsrettet politikk

Venstre øsnker en fremtidsrettet innvandring og integrerings politikk

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Følgende artikkel stod i litt redigert utgave på trykk i Budstikka mandag 26 april.

Venstre har nylig avholdt landsmøte. Det viktigste temaet som var oppe til behandling var Venstres innvandrings og integreringspolitikk.

Venstre ønsker at Norge skal være et åpent og inkluderende samfunn preget av mangfold. Det er positivt at mennesker fra ulike deler av verden kommer til vårt land – det bidrar til sosial, økonomisk og kulturell utvikling. Venstre er for økt innvandring til Norge.

Under landsmøtet ble det debatert en rekke tiltak som vil kunne være med på å bedre integreringen i det norske samfunnet. I Bærum bor det omtrent 15000 innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldrer. Det er over 100 ulike nasjonaliteter og omtrent 8000 personer har ikke vestlig bakgrunn. En fremtidsrettet integreringspolitikk har derfor stor betydning for Bærumssamfunnet.

Venstre vil ha en integreringspolitikk basert på gjensidig respekt og som tydelig markerer at det norske samfunnet er bygd på rettsstaten, demokratiske normer og verdier som toleranse, organisasjonsfrihet, ytringsfrihet, ikke-diskriminering og religionsfrihet. Det skal være en forventning til at alle som ønsker å være en del av det norske samfunnet respekterer og følger dette verdigrunnlaget.

Venstre bygger sin politikk på at alle borgere har de samme rettigheter og plikter. Det innebærer at nye borgere plikter å etterleve de til enhver tid gjeldende norske lover og regler. Samfunnet har et ansvar for å legge til rette for at alle innbyggere, uavhengig av etnisk bakgrunn, sikres like muligheter til å ta del i samfunnslivet.

Blandt de mange gode tiltakene som er foreslått vil jeg særlig fremheve noen få som jeg mener er svært gode.
Språkkunnskap er avgjørende for å kunne bli integrert. Venstre vil styrke opplæringen i norsk og i morsmål. Vi mener at god kunnskap om eget språk er nødvendig for å kunne lære seg et fremmedspråk.

Venstre vil ha et mer offensivt Norge som sikrer innvandrere tilgang til arbeidsmarkedet: Utdanning i utlandet skal godkjennes lettere, skjult og åpen diskriminering skal bekjempes og offentlige virksomheter skal aktivt rekruttere minoriteter. Venstre mener det er viktig å få flere innvandrerkvinner yrkesaktive, både av hensyn til kvinnene selv, til barna og samfunnsøkonomien.

Venstre vil arbeide for en bedre innvandrings og integreringspolitikk i tiden fremover.

Ketil Jørstad
Leder Bærum Venstre