Flertall for psykiatrisk ambulanse

Til tross for et negativt svar fra ordføreren, fikk Guri Melbys interpellasjon om å få på plass et ambulansetilbud med spesialkompetanse innenfor psykiatri flertall i bystyrets møte. – Jeg er uenig med ordføreren i at tilbudet vi har i dag er bra nok, og jeg er derfor veldig glad for at SV brøt ut av de rødgrønne og støttet oss i denne saken, sier Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Guri Melby

Foto: Cathrine D. Hagen

Hele interpellasjonen og begrunnelsen for den kan du lese her.

– Hvordan man behandler psykisk syke som har behov for øyeblikkelig hjelp, har dessverre blitt aktualisert ved at en politimann i Mo i Rana i forrige uke ble drept under et slikt oppdrag. En psykiatrisk ambulanse er ikke nødvendigvis det riktige svaret i alle situasjoner, men jeg er overbevist om at vi ville unngått en del episoder om helsepersonell hadde tatt seg av disse menneskene i stedet for politiet, sier Melby.

ambulanse

Foto: microsoft

I Adresseavisen uttrykker politimester Nils Kristian Moe at han er positiv til forslaget: — Vårt klare utgangspunkt er at vi har for mange slike oppdrag. Jeg ser to helt klare fordeler ved dette. For det første kan pasientene bli bedre ivaretatt. De har ikke gjort noe galt, og det er helsevesenet som skal ta vare på dem. For det andre vil vi få frigjort store ressurser til å gjøre mer politirelatert arbeid, sier Moe til adressa.no.

Melby sier hun er glad for politiets støtte til forslaget. – Dette understreker bare at tilbudet vi har ikke er godt nok, siden verken politiet eller pasientene er fornøyde, avslutter hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**