Venstre interpellerer om Steia-prosjektet

Gruppeleder i Alvdal Venstre – Ola Eggset – har fremmet en interpellasjon om den videre framdriften i Steia-prosjektet til kommunestyremøtet 29. april. Venstre ønsker klargjøring av arbeidet videre.
Les hele interpellasjonen her:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Til ordføreren i Alvdal
Fra Alvdal Venstre v/gruppeleder Ola Eggset

Interpellasjon: Venstre er urolig for Steia-prosjektet mht framdrift og utvikling

Alvdal Venstre har stilt seg bak Steia-prosjektet og bidratt til å sikre så vel finansiering som et faglig relevant innhold så langt en har vært i posisjon til det. Av hensyn til blant annet arbeidsro for Steiaprosjektet formulerte Venstre forslaget til Fast utvalg for plansaker 18. september 2008 hvor dispensajonssøknadene for Steimosletta ble behandlet. Forslaget fikk enstemmig tilslutning. Prosjektet har nå pågått i mer enn to år, mange er involvert, mye arbeidstid og penger er brukt for å framskaffe underlag for videre planlegging, og mange ideer er blitt presentert. Venstre har ved flere anledninger påpekt behovet for å sikre forankring av utviklingsarbeidet mht oppsitteres evne og vilje til å gjennomføre nødvendige investeringer. Det er blitt hevdet fra prosjektledelsen og ordføreren at hovedfokus i prosjektet er å bringe fram ideer og mulighter for deretter å vurdere kostnader og finansiering. Ordføreren har dessuten forsikret at Jernbaneverket vil bruke penger på sine eiendommer på Steia, til og med “mye penger”.
Parallelt med Steia-prosjektet pågår arbeidet med å revidere kommuneplanen for sentrumsområdende, dvs. tidligere kommunedelplan Skurlaget — Plassen, med planlagt ferdigstillelse i år. Venstre støtter rask framdrift i dette planarbeidet. Samtidig er det slik at de avveiningene og prioriteringene som gjøres i sentrumsplanen vil være avgjørende for Steia. Dette vil blant annet gjelde lokalisering av viktige fellesfunksjoner, forholdet Grindegga — Steia, utviklingen av riksveg 3, kommunikasjonen mellom Steia og elvene/samløpet og utviklingen av forbindelsen mellom Steia og områdene nord for Steibrua (Aukrustsenteret — Taverna — Steimosletta). I tillegg kommer arealbehovene knyttet til Storsteigens utvikling som Venstre mener kommunen må være særlig oppmerksom på. Derfor mener Venstre det haster med å komme videre med å avklare utviklingsmulighetene på Steia. Arbeidet med å framskaffe ideer og beskrive disse ved hjelp av tre arkitektfirmaer understreker så vel endringsbehovene som det tilhørende kapitalbehovet. Venstre mener tiden nå er moden for å avklare i hvilket omfang foreslåtte ideer i Steiaprosjektet lar seg realisere. Etter Venstres oppfatning avhenger mulighetene for å realisere utviklingsplanene av, i hovedsak, tre forhold:

1) Omforent forståelse av hovedretningen for Steias utvikling blant oppsittere/eiere.
2) En uttrykt vilje til å investere i egen eiendom, eventuelt vilje til å selge eiendom til investorer med evne og vilje til å utvikle eiendom.
3) Evne og vilje blant oppsittere/eiere til å samarbeide i retning av omforente mål, jfr. punkt 1.

Slike avklaringer krever prosesser av ulikt slag med oppsittere/eiere av alle berørte eiendommer som deltakere. Alvdal Venstre mener ordføreren bør ta initiativ til at slike avklaringer finner sted innenfor nærmere angitte tidsrammer.

Alvdal, 20. april 2010

For Alvdal Venstre